Opplagsras for A-presseaviser
En rekke av de større avisene i A-pressen falt dramatisk i opplag i første halvår.
Konsernsjef Even Nordstrøm var svært generell i sin beskrivelse av opplagssituasjonen, da han tirsdag presenterte A-pressens halvårsresultat. Ifølge Nordstrøm er A-presseavisene inne i en svakt fallende opplagstrend, med en samlet nedgang på rundt 1,5 prosent.
Dette tallet skjuler imidlertid mer dramatiske utviklingstrekk for A-pressens aviser i storbyene Bergen og Stavanger, samt Tromsø.
Hardt vær i nord
Ifølge et nyhetsbrev som er sendt til alle ansatte i A-pressen, er Nordlys ute i hardt vær. Avisen har en nedgang på 1.200 eksemplarer i første halvår. Opplagsfallet i fjor var på 443, til 28.500. I 2006 endte nedgangen på 258.
Situasjonen er minst like bekymringsfull for Rogalands Avis, som er inne i en negativ spiral. Tilbakegangen i årets seks første måneder er på om lag 1.000 eksemplarer. I 2007 falt opplaget med 824 til 12.452, og i 2006 var nedgangen på 664 eksemplarer.
BA sliter alvorlig
Bergensavisen sliter også alvorlig med opplaget, men kan trøste seg med en økning på nær 500 eksemplarer i abonnement i første halvår. Likevel er ikke situasjonen særlig lystelig, ettersom løssalget gikk tilbake med om lag 1.400 i samme periode. I fjor falt BA med 1.408 eksemplarer, til et opplag på 29.311. Året før mistet avisen 1.177 eksemplarer.
Fådagersaviser øker
Blant dagsavisene i A-pressen er det bare Dagbladet Finnmarken som øker. Derimot har fådagersavisene fortsatt opplagsframgang i sum.
– Vi satser mye på å stabilisere opplagene, uttalte Nordstrøm tirsdag.
– Gedigent løft
Anne Setsaas, direktør i A-pressen med ansvar for opplag, beskriver en lang rekke løpende tiltak for å skaffe og beholde abonnenter.
– Det må være lov å si at produktene er for dårlige hvis leserne forsvinner i hopetall. Folk oppfatter det raskt hvis innholdet ikke er godt nok. Vi gjennomfører obligatoriske, felles markedsundersøkelser og analysearbeid for våre aviser, blant annet gjennom et prosjekt som vi kaller M-Fakta. M-en står her for marked, og stikkord er kvalitet og kundetilfredshet. Det er gedigent løft for A-pressen. Vi må vite mer om kundene og hva de vil, og hindre at de faller fra, sier Setsaas.
Unge leserpanel
Hun forklarer at alle avisene i konsernet skal gjenta denne prosessen hvert andre eller tredje år.
– Den gir oss mye nyttig informasjon, blant annet om unge lesere. Vi må gjøre noe med de unge, og vi samarbeider blant annet med Mediebedriftenes Landsforening og Opinion om dette. Vi har leserpanel med unge avisbrukere som vi skal følge i mange år, og blant annet kartlegge leservanene deres på papir og nett.
Setsaas understreker at A-pressens aviser samlet sett har et noe mindre opplagsfall enn bransjen generelt de siste årene.