Pondus scorer i leserkampen

Vinnere og tapere blant ukeblader og magasiner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Lesertallene fra Synovate er igjen på gata og for enkelte er det en liten lystig lesning. Mens Pondus fikk utvidet supportertribunen med 31.000 nye fans, mistet Se og Hør på tirsdag tilsvarende mange.

Les hele Norsk Medieindeks her.

And the winner …

Flest lesere sanket Coop medlem i perioden august i fjor til og med juni i år. Bladet økte med 4,6 prosent, eller 51.000 lesere, til 1.156.000 lesere i perioden, ifølge instituttets meningsmåling.

Tegneserien om bartenderen (tidligere bussjåføren) og fotballentusiasten Pondus økte med 9,1 prosent og har nå en supporterbase på 370.000 individer.

Bransjebladet Teknisk Ukeblad kommer på tredjeplassen blant magasinene som har økt mest i perioden, målt i antall lesere. Bladet er opp 28.000 lesere fra i fjor og har dermed 284.000 lesere, hvilket er en økning på 10,9 prosent.

Ikke altfor glade

I motsatt ende finner vi Inpoc som går kraftig tilbake i perioden. Hver fjerde leser har funnet andre medier å forholde seg til enn mobil- og underholdningstjenesten. I alt 55.000 lesere har forsvunnet og dermed står bladet igjen med 153.000 som leser bladet.

Neste er Vi i Villa som er landets absolutt største magasin målt i antall lesere. Bladet mister 54.000 lesere, men merker knapt utslaget på negative 3,4 prosent. Vi i Villa står igjen med 1.515.000 lesere i perioden.

På tredje dårligste plassering ligger Se og Hør på tirsdag, landets nå tredje største blad målt i lesere. Bladet hadde i perioden 1.108.000 lesere, noe som tilsier en tilbakegang på øyepar eller 2,7 prosent.

Også Se og Hør Weekend går tilbake, om enn mindre enn tirsdagsutgaven. Bladet mistet 7000 og har dermed 701.000 lesere.

Avis og magasin

Avisene lanserer hyppig nye magasiner, og for enkelte har dette vært en gullkantet affære. Ikke minst har de bidratt til å holde på leserne av avisene.

Best i klassen er A-magasinet som går fram med 18.000 lesere og nå leses av 652.000 nordmenn hver fredag.

Også Fredag i Dagbladet går fram i perioden med 2,1 prosent til 383.000 lesere. For de øvrige magasinene til Dagbladet går det ikke så bra. Det største av dem, Magasinet på lørdag, gikk tilbake med 6000 lesere og leses nå av 752.000 hoder. Søndag mister 8000 lesere og nærmer seg 400.000 lesere, mens Sportmagasinet på fredag går mest tilbake med 18.000 lesere og ender på 309.000 hoder.

Av VGs magasiner er VG Helg på lørdag nærmest stillestående. Magasinet mistet 1000 lesere, noe som knapt gir utslag blant 1.023.000 lesere. VG Helg er også landets største «avismagasin» målt i lesere. VG 7 på søndager hadde i perioden 687.000 lesere, men har ikke noe sammenligningsgrunnlag fra tidligere perioder.

Les hele Norsk Medieindeks her.

53 titler gikk fram, målt i antall lesere, mens 66 titler gikk tilbake.

Powered by Labrador CMS