NJ skeptiske til Media Norge

BERGEN (Journalisten): Medlemmer i NJs landsstyre tviler på at det blir noe av Media Norge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Under diskusjonen rundt etableringen av et konsernlag i Schibsted uttrykte enkelte av medlemmene i Norsk Journalistlags landsstyre skepsis til om det faktisk blir noe av Media Norge.

Uro i markedet

Schibsted har fått klar beskjed fra Medietilsynet om at mediekonsernet må selge seg ut av Adressa og betraktelig ned i Harstad Tidende Gruppen (HTG) dersom Media Norge-etableringen skal kunne gjennomføres.

Schibsted har satt dette nedsalget på vent i påvente av etableringen av Polaris Media. Polaris skal etter planen være etablert 20. oktober.

I NJs landsstyre var det skepsis til om det i det hele tatt blir noe av Media Norge som følge av det sviktende aksjemarkedet.

– Det er et vanskelig marked å selge aksjer i nå, sier nestleder Kjetil Haanes i NJ.

– Det blir vanskelig å få den prisen de ønsker å oppnå for aksjene slik det er på børsen.

Nysgjerrig

– Jeg er spent på hva som skjer med Media Norge, og jeg ser det i sammenheng med at nedsalget i Adressa og HTG drar ut. Derfor er jeg spent på avklaringen av begge disse etableringene, sier Terje Eidsvåg som til vanlig arbeider i Adressa.

– Hvordan opplever dere på Heimdal det faktum at Schibsted ikke har solgt seg ut ennå?

– Fokuset på Heimdal er å etablere Polaris mens Media Norge er på utkanten av det igjen. Samtidig må vi forholde oss til at nedsalget tar lengre tid enn vi først ventet, sier Eidsvåg.

Venter orientering

– Hvor lenge kan Medietilsynet vente på at Schibsted selger seg ned i Adressa og HTG?

– Det vi har sagt er at vi venter på en orientering fra Schibsted om dette. Nedsalgskravet er knyttet til etablering av Media Norge, men salget var forutsatt i forhold til Polaris-etableringen, sier seniorrådgiver Ingvil Conradi Andersen i Medietilsynet.

– Polaris skal etter planen være etablert 20. oktober, er det akseptabelt for Medietilsynet at Schibsted ikke har solgt seg ut og ned innen den tid?

– Jeg har ingen andre kommentarer enn at salget er knyttet til etableringen av Media Norge, sier Andersen.

I begynnelsen av september sa finansdirektør Trond Berger i Schibsted at salget blir ytterligere utsatt fordi mediekonsernet ønsker å bruke mer tid på prosjektet.

Dagens Næringsliv viste da til at eierskapsloven skal opp til vurdering denne høsten, samtidig som at oppbremsingen i markedet også kan ha påvirket utsettelsen.

– Vi registrerer det som skjer i mediemarkedet. Men vi tillegger ikke det du refererer til vekt i denne sammenhengen, sa Trond Berger til avisen da.

Må endre vedtekter

Konsernlaget i Schibsted ble vedtatt og godkjent av landsstyret, men det ble understreket at vedtektene raskt må endres i forhold til hvilke bedrifter i konsernet som kan delta.

Klubbene i HTG har ikke vært kontaktet i prosessen om etablering av konsernlag, noe Trondar Lien fra Bladet Tromsø fant merkelig siden Schibsted eier nesten 80 prosent av HTG.

– Vi ser på hvordan mulighetene er, men aksjemarkedet er vanskelig nå.

Powered by Labrador CMS