NTB vil satse bredere

Nyhetsbyrået investerer i dybde og feature. Henter krefter fra tidligere konkurrenter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

NTB ønsker å få flere bein å stå på, derfor ser sjefredaktør Pål Bjerketvedt for seg at nyhetsbyrået skal utvide stoffområdet sitt.

Tema

Uavhengig av at samarbeidspartner Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) går gjennom kostnadene sine, ønsker NTB å satse på det sjefredaktøren kaller NTB Tema. Avdelingen skal satse på featureartikler, temaartikler og reportasje.

– Vi har sendt et forslag til Edda og A-pressen om et samarbeid, sier sjefredaktør Bjerketvedt. Han forklarer at dersom medieselskapene ønsker å bli med på samarbeidet, henter NTB inn fire medarbeidere fra ANB og Avisenes Pressebyrå (APB).

– Da får Edda og A-pressen muligheten til å legge fellesstoff inn i et selskap de begge er eiere av, og NTB får et nytt forretningsområde å lene seg på, forklarer Bjerketvedt.

Kostnadsbesparende

For Edda Media kan dette være gode nyheter i og med at det engelskeide mediekonsernet skal kutte 80 årsverk.

– Vi har fått en henvendelse fra NTB om felles featureløsning, noe som i utgangspunktet høres veldig spennende ut. Vi er fornøyd med kvaliteten i APB, men om vi kan gjøre dette på en måte som er enda mer kostnadseffektivt og ikke minst trekke veksler på NTBs kvalitet og dybde, er dette en god løsning, sier konserndirektør Sigmund Kydland.

Kydland understreker at Edda er kommet kort i prosessen, men at de ansatte er orientert om henvendelsen fra NTB og at Edda vil jobbe videre med prosjektet.

– Vi ser for oss at det kan gi en betydelig besparelse, og det er viktig for Edda i disse tider, men det er for tidlig å si hvor stor besparelsen kan bli.

Ingen beskjed

I A-presse-eide ANB hadde ikke de ansatte fått informasjon om NTB Tema før Journalisten tok kontakt i går.

– Vi har hørt ryktene om at NTB holder på med en avdeling som har fått det navnet. Men vi har ikke fått noen informasjon om dette, så jeg vet ikke om jeg vil kommentere noe mer før vi vet hva vi skal forholde oss til. Redaksjonsklubben jobber uansett mot en annen løsning som vi har skissert overfor styret, sier redaksjonsklubbens leder Bjørn H. Pettersen.

I Edda-eide APB er holdningen en litt annen.

– Vi er positive til alt som kan ivareta arbeidsplasser og fokuserer på redaksjonell kvalitet. Nå sonderer vi terrenget og skal ha en del møter om dette. Det blir litt «hope for the best, plan for the worst», sier klubbrepresentant Martin Jansen i APB.

Edda Media eier 26,1 prosent av NTB, mens A-pressen eier 20,5 prosent.

– Vi registrerer

– Du må huske på at dette er NTBs eget initiativ. Det styrer ikke vår egen prosess rundt ANB. Vi registrrer hva de gjør, og så får vi ta stilling til om dette er interessant for A-pressen, sier konserndirektør Thor Gjermund Eriksen.

Eriksen avviser ikke henvendelsen fra NTB, men understreker at det viktigste for ANB er at avisene i A-pressen får en tilnærmet like god tjeneste som i dag.

– Nå får vi se på vår egen ressursbruk først og hvordan vi vil organisere fellestjenestene våre. Det er viktig å få med at vi ønsker å videreføre den tradisjonelle delen av ANB, og at våre aviser har en egen dekning på politikk og samfunn. Det har vi lagt opp til å videreføre.

Powered by Labrador CMS