Carine Johansen. Fotomontasje: Birgit Dannenberg

Tror mest på A-pressen

– Pengene rår, sier topptillitsvalgt i Edda Media og oppfordrer redaktørene til å komme på banen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fredag ettermiddag var lederen av NJ i Edda Media Carine Johansen og andre sentrale Edda-tillitsvalgte i møte med konserntopper fra A-pressen. Johansen oppfatter at A-pressen ligger fremst i løypa blant beilerne som ønsker å kjøpe Edda Media av engelske Mecom.

Det er ventet at Mecoms styre tirsdag avgjør om selskapet skal selge sin norske mediedivisjon.

Håper på avgjørelse

Johansen er ordknapp om innholdet i det som ble sagt på møtet med A-pressen fredag, men hun betegner det som en «grei og konstruktiv dialog».

– Det er åpenbart at vi i slike samtaler stiller spørsmål om mediemangfold, eierskapsloven og arbeidsplasser. Jeg understreker at dette var et første møte med A-pressen. Så får vi se hva Mecom-styret eventuelt lander på, i forhold til om de vil selge Edda Media og hvem de eventuelt velger å selge til. Det er en avgjørelse vi håper kommer i morgen. Da vil det i tilfelle bli grundigere samtaler mellom våre tillitsvalgte og kjøperen.

Johansen uttalte i høst at hun ser med bekymring på å fortsatt være eid av Mecom i den økonomiske situasjonen konsernet er i.

– En lang vei

Johansen legger ikke skjul på at også hun oppfatter at A-pressen er den mest aktuelle kjøperen. Samtidig understreker hun at veien fram er ganske lang, dersom A-pressen får tilslaget.

– Et salg til A-pressen vil kreve godkjenning av Konkurransetilsynet og en endring av medieeierskapsloven. Det er en politisk risiko A-pressen må ta på sin kappe. En lovendring vil kreve en politisk og mediepolitisk debatt. Jeg vil imøtese en slik debatt og håper at både klubblederne og redaktørene vil komme på banen. De kan kanskje belyse ståstedet i sterkere grad enn ved forrige korsvei.

Har endret seg

Johansen uttaler seg som NJE-leder, men er også ansattrepresentant i Edda Medias styre. Hun understreker at både hun selv og Norsk Journalistlag i utgangspunktet står fast på at dagens medieeierskapslov og dens eierskapsbegrensninger er best for mediemangfoldet i Norge. Samtidig viser hun til at både avislandskapet og eierskapsstrukturen har endret seg siden Mecom kjøpte Orkla Media og døpte konsernet om til Edda Media sommeren 2005.

– Redaktørene sitter tett på eierne og vet hva som kreves av et godt eierskap. Dersom Mecom går for et salg av Edda, bør de ta bladet fra munnen og bidra med sine oppfatninger. Jeg synes redaktørene bør ta samfunnsansvar og delta i en debatt om eget eierskap, framholder Johansen.

En skjult prosess

– Hva tror du er årsaken til at redaktørene er så tause i denne saken?

– Det har vært mange spekulasjoner og lekkasjer, og mye uro rundt de ulike budgiverne. Salgsprosessen har vært delvis skjult og har skjedd via London, og alt dette er det vanskelig å forholde seg til. Nå er det ingen tvil lenger om at A-pressen er i finalerunden, og dermed blir det mer aktuelt for redaktørene å kommentere saken.

– Men det er flere budgivere i finalerunden?

– Jo, men slik jeg oppfatter det fra mediene, er det A-pressen som har lagt mest penger på bordet. Det er pengene som rår når Mecom skal ta en avgjørelse. Det er det ingen tvil om, selv om en løsning med A-pressen kan ta lengre tid, sier Johansen.

Forskjellige meninger

Hun avviser at de tillitsvalgte i Edda er mer positivt innstilt til A-pressen nå enn da A-pressen forsøkte å kjøpe Orkla Media i 2005.

– Bildet er ikke svart-hvitt. Jeg tror at det er veldig forskjellige meninger om A-pressen i Edda. Flere steder er det en betydelig og velbegrunnet skepsis, som jeg har stor forståelse for. For enkelte andre aviser vil et eventuelt A-presse-oppkjøp ha mindre betydning. Jeg opplever at det også er delte meninger i A-pressen, all den tid et eventuelt oppkjøp av Edda også vil gå ut over arbeidsplasser der.

Ikke helt åpne armer

– Men det virker som at dere som er sentrale tillitsvalgte er mer åpne for A-pressen enn før?

– Jeg opplever ikke det. Jeg representerer klubblederne, og lytter til dem. De har blandede oppfatninger, og det forstår jeg.

– Så det er ikke helt åpne armer til A-pressen?

– Nei, det vil jeg ikke si, når jeg skal oppsummere for mine klubbledere. Men kommer vi dit, så har vi ikke annet å gjøre enn å gå i dialog.

Spill i kulissene?

– Har du grunn til å tro at A-pressen har vært i dialog med Kulturdepartementet og regjeringsapparatet, i håp om å få klarert en lovendring?

– Jeg vet ikke noe om det. Men det vil ikke overraske meg om det foregår et spill i kulissene, også på det politiske plan. Jeg håper uansett at det blir en åpen prosess videre, sier Carine Johansen.

FAKTA:

* Berner Gruppens bud for hele Edda Media ligger, ifølge flere kilder, på knappe to milliarder kroner, mens A-pressen skal være villig til å betale 2,3 til 2,5 milliarder. Polaris Media har lagt inn bud på 600 millioner kroner for Sunnmørsposten, Romsdals Budstikke og Edda-trykkeriet i Ålesund.

* Industrielt sett vil en Berner/Edda-løsning resultere i et konsern med Dagbladet som nasjonalt flaggskip for de regionale og lokale Edda-avisene, både på papir og nett.

* A-pressen mener på sin side at et kjøp av Edda Media vil være en svært god løsning for norske lokal- og regionsaviser, men den er problematisk i forhold til medieeierskapsloven.

Powered by Labrador CMS