Skjermdump fra VG Nett.
Web-TV til millioner
Noen satser på drama, andre på dokumentarer, men det er trolig en julekalender som er den store webvinneren.
I snart ti år har nettavisene arbeidet med å finne en modell som får web-tv til å fungere. Nå synes det som om de etter hvert nærmer seg.
På en strek
Dagbladets nettutgave har gjennom høsten publisert gjensyn med italienske Streken, eller La Linea om du vil. Nettstedet kjøpte rettighetene til alle de 90 episodene og ifølge redaktør Morten Øverbye har serien hatt til sammen 700.000 visninger. Bare første episode har så langt hatt 25.000 visninger.
Også Asbjørns julekalender som Klimaløftet står bak, har gått bra, i alt hadde første episode 45.000 visninger.
Sist ut var tv-serien Mad Men, som tidligere har gått på Viasat 4. Premiereepisoden som Dagbladet viste, fikk 6935 visninger, og Øverbye tror ikke tv-serier blir det store satsingsområdet fremover.
– Du vil nok ikke se hele serier hos oss, men du vil nok se flere videoer og klipp og kanskje enkelte episoder av noen serier, men vi har ingen planer om å bli tv-selskap. Vi er nettavis, sier han.
Med dokumentar
I ABC Nyheter satses det også på web-tv. Anders Lindstad i ABCTV har gjennom våren og høsten forsøkt ut forskjellige konsepter, deriblant serien Ida Innlogget. I julen satser nettstedet ytterligere, og denne gang med en dokumentarserie i tre episoder.
Det er journalist Sverre Bjørnstad Graff som har vært på Nauru for å skildre kontrastene mellom landet som en gang vasset i penger på grunn av naturressursene sine og i dag da de er blant de fattigste i verden.
– Det er en helt utrolig historie om hvordan de sløste bort pengene sine på vanvittige investeringer. Det har vi lagd tre dokumentarepisoder på seks minutter hver av, forteller nyhetsredaktør Børre Haugli.
Han forteller at dokumentarene har en annen stil enn det man ser på tv. ABC har også kjøpt rettigheter til å bruke deler av en engelsk dokumentar om landet fra 70-tallet.
– Det gjør vi fordi vi vil vise kontrastene fra de var på sitt rikeste med i dag.
ABC Nyheter publiserer første delen av serien på julaften.
Brussjokk
Landet kanskje mest sette program eller innslag på web-tv er trolig VG Netts julekalender. Julebruskongens tur til USA har ifølge nettstedet passert 2,3 million visninger.
Og i 2009 skal VG Nett ta tak i fotballen som Schibsted og Media Norge sammen med TV 2 sikret seg nettrettighetene til. Ansvarlig redaktør Espen Egil Hansen forteller at det blir den store satsingen neste år, men heller ikke underholdningskonseptene får hvile.
– Neste år blir det Tippeligaen og Adeccoligaen, og senere blir det all fotballen. Det er en stor satsing for oss. Vi har i år testet ut flere forskjellige underholdningskonsepter som Julebruskongen og den mest populære nå er Snørrunger. Dette gjør vi for å forsøke nye konsepter, noe vi vil fortsette med i 2009.
De fire klippene som VG Nett så langt har publisert av Snørrunger har til sammen hatt 800.000 visninger. Den mest «sette» episoden har så langt hatt 325.000 visninger.