Terje Bertheussen. Foto: Birgit Dannenberg
Har penger til flere oppkjøp
Kun ti prosent av krigskassen til Tun Media ble brukt til kjøpet av Valdres.
Sist fredag ble det kjent at styret i avisen Valdres og avistrykkeriet (VVT) foretrakk Nationens eier Tun Media på eiersiden fremfor A-pressen og Edda.
Det kommer til å koste Tun Media rundt 25 millioner kroner. Dermed har selskapet med Terje Bertheussen i spissen fortsatt godt med penger å kjøpe medieselskap for.
På handletur
I august kunngjorde den administrerende direktøren i Tun at selskapet hadde 250 millioner kroner til å styrke posisjonen sin. Noe som blant annet vil skje gjennom oppkjøp. Men hvilke titler Bertheussen vil ha inn i selskapet, vil han ikke ut med nå.
– Vi vil samtidig være nøye med utvelgelse av prosjekter som passer inn hos oss og som vi kan, sier han og viser til at det er naturlig å skjele til aviser som Valdres, som har samme distriktsprofilen og verdigrunnlaget som Tun og Nationen er opptatt av.
Direktøren erkjenner at det nødvendigvis er vanskelig å få akkurat de som ligger på toppen av listen, da mange av disse allerede er tilknyttet mediekonsern. Men, som han sier, det er også andre områder enn aviser Tun kan være interessert i å kjøpe, som bokforlag eller magasiner.
På Jæren
Etter det Journalisten kjenner til, er Jærbladet, som eies av blant andre MBLs styreleder Ivar Rusdal, en avis Tun Media kunne tenkt seg å kjøpe, men dette ønsker ikke Bertheussen å spekulere i.
Han vil heller snakke om mulige samarbeidspartnere som nå åpner seg som følge av kjøpet av mediehuset i Valdres.
– Det er jo flere naturlige prosjekter å se på. Avisen Hallingdølen trykker hos Dagbladet-Trykk, og det er jo kortere vei fra Fagernæs til Ål enn det er fra Lillestrøm. Så de vil vi ha i stand et samarbeid med.
Bertheussen mener at kjøpet av VVT kanskje er landets vanskeligste aviskjøp noensinne på grunn av stemmebegrensninger og mulighetene for å endre vedtektene. Han forklarer at det fortsatt gjenstår noe formalia i prosjektet, men som Tun anser som en teknikalitet.
– Jeg tror vårt engasjement i VVT vil kunne vise seg å være et gjennombrudd for Tun og aviser som ikke har konserntilknytning, sier direktøren hemmelighetsfullt.