Konsernsjef Kjell Aamot i Schibsted. Foto: Birgit Dannenberg

Schibsted kutter massivt

Høstens halve milliard var ikke nok da papirannonsene stupte.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I fjor begynte mediekonsernet å kutte på kostnadssiden. Per november hadde landets største medieselskap identifisert kostnadskutt på en halv milliard kroner.

Mot nye kutt?

I en melding fredag morgen varsler mediekonsernet ytterligere kutt på 250 millioner kroner.

I meldingen skriver konserndirektør Trond Berger at Schibsted må kutte for å kunne sikre konsernets finansielle og strategiske manøvreringsevne.

Det står ingenting om hvordan kostnadene skal kuttes, men trolig vil dette skje gjennom nedbemanning. Varselet kommer samme dag som Dagens Næringsliv skriver at Aftenposten ligger titalls millioner bak budsjett og trolig må kutte i bemanningen.

Meldingen fredag varsler svakt resultat, spesielt på papir, og at utbyttet foreslås til to kroner per aksje, mot seks kroner i fjor. Varselet kommer nesten én måned før Schibsted skal legge fram selve resultatet på presentasjon.

Svakt på papir

Aftenpostens annonseinntekter falt med hele 19 prosent i fjerde kvartal i fjor. I Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad har utviklingen vært den samme, mens Finn.nos inntekter er uendret sammenlignet med 2007.

– Markedet også online vil bli dramatisk, det er ikke snakk om det samme som på trykk, men det blir lavere vekst på nett – i beste fall flater den ut. Også Finn merker nedgangen i rubrikkmarkedet, sier medieanalytiker Henrik Schultz i Kaupthing til Journalisten.

I Sverige faller begge de to avisene til Schibsted. Svenska Dagbladet går tilbake med sju prosent på inntektssiden, mens Aftonbladet fikk inntektene moderat svekket.

– Dramatisk

At et børsnotert selskap sender ut resultatvarsel én måned før presentasjonen er ikke noe som skjer ofte og kan karakteriseres som dramatisk.

– Jeg er enig i at dette er dramatisk. Selskapet har tatt ned estimatene og forventer en halvering av 2008-resultatet sammenlignet med 2007, sier Schultz.

Schultz sier forventningene til Schibsted utad for 2009 ikke har vært realistiske, men nå mener han det har gått opp et lys for konsernledelsen.

– Jeg tror nå at Schibsted har forstått at forventningene deres for 2009 har vært for høye.

Powered by Labrador CMS