Johann Roppen. Foto: Terje I. Olsson

Utfordrende for Dagbladet

Tror Dagbladet har nådd grunnfjellet, derfor settes prisen opp.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Dagbladet skal i månedsskiftet mars-april øke løssalgsprisen sin fra 11 til 15 kroner. Samtidig skal avisen legges om og det skal fokuseres sterkere på kultur og debatt. Dette skjer halvannet år etter sist avisen la om på innholdet.

– Jeg har sett så mange relanseringer av Dagbladet at jeg har lært meg å vente for å se hva det er, sier VGs sjefredaktør Bernt Olufsen.

Kjøper uansett

I akademia tviler man på at prisøkningen vil ha særlig å si i noen retning i forhold til frafall og tilsig av lesere. Førsteamanuensis i Journalistikk Johann Roppen ved Høgskolen i Volda mener at Dagbladet har truffet grunnfjellet blant sine lesere og at prisen derfor ikke har så mye å si. Snarere er det innholdet som vil være avgjørende.

– De som kjøper Dagbladet vil fortsette å gjøre det, selv med prisstigning, sier Roppen.

Roppen får støtte hos sin professorkollega Rune Ottosen ved Høgskolen i Oslo. Han likte ikke at Dagbladet lot en sau ta over deler av opplaget på mandag.

– Jeg tror det er profilen de legger seg på som avgjør. Jeg synes eksperimentet de gjorde med gratisavis er et dårlig signal. Det er helt greit å tenke nytt, og jeg skjønner at de trenger annonseinntekter, men jeg synes det er å klusse med identiteten til avisen, sier han og viser til at det mandag var to forskjellige versjoner av avisen; en sponset og gratis, og en vanlig i løssalg.

– Da tror jeg de tenker feil.

Makter Dagbladet?

Roppen viser til danske løssalgsaviser som har basert større deler av inntektene sine på løssalg enn annonsene sammenlignet med de norske avisene. Han mener at Weekendavisen er et godt eksempel som han karakteriserer som vanvittig dyr sammenlignet med norske priser.

– Det med priser er subjektivt, det går på hva man får tilbake. Vi er jo der i Norge at vi betaler om du føler du får noe igjen i forhold til prisen. Om Dagbladet makter å leve opp til det, må vi vente og se.

Roppen erkjenner også at det er viktig for Dagbladet med en økonomisk buffer. Dersom opplaget til Dagbladet holder seg stabilt etter prisøkningen betyr det at avisen vil ha i overkant av 500.000 kroner daglig i økte brutto løssalgsinntekter.

Helhetlig

Ottosen mener at Dagbladet må, kanskje mer enn noensinne, bestemme seg for en klar profil og helhetlig strategi. Professoren mener avisen må gjøre noen grep redaksjonelt slik at leserne merker en klar forskjell.

– De har sagt dette tidligere. Det er ikke nok med at ledelsen sier det, når det ikke oppfattes. Det er dobbeltkommunikasjon når man sier dette, men samtidig lefler man med avisens identitet, sier professoren og viser igjen til mandagens stunt med Tele2.

– Jeg tror den gruppen de henvender seg til nå blir støtt av stuntet. De må samle budskapet i en helhetlig strategi.

Powered by Labrador CMS