Audun Solberg. Foto: Birgit Dannenberg

– Må se på det Schibsted gjør

Ansatterepresentant i konsernstyret opplever ikke noen nedprioritering av dagens papiraviser.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Audun Solberg, til daglig desksjef i VG, er en av to ansatterepresentanter i Schibsteds konsernstyre. Han er ikke overrasket over reaksjonene på konsernsjef Kjell Aamots pessimistiske syn på betalte papiravisers framtid.

– Det er bra at vi har en slik debatt og at de ansatte tør å løfte den. Jeg deler heller ikke den pessimismen Aamot er sitert på. Men det er ingenting som tyder på at den preger Schibsteds virksomhet, sier Solberg.

Spådom vakte reaksjoner

Bråket startet etter at Aamot i et foredrag på BI i forrige uke uttalte at betalte papiraviser vil være historie om 20 år. Spådommen har vakt harme både blant ansatte og ledelse i VG og Aftenposten.

– Vi er mektig lei av konsernsjefens stadige dødsdommer over papiravisene, sier leder for redaksjonsklubben i VG, Anne-Lise von der Fehr, til Dagens Næringsliv.

– Se hva Schibsted gjør

Solberg registrerer at de tillitsvalgte ønsker å bringe debatten om Aamots uttalelser inn i konsernstyret.

– Jeg er avventende til en eventuell debatt i styret. Det jeg kan si på egne vegne er at det er ingen gitt å vite hvordan det går med papiravisene. Men det viktigste er at vi ser på det Schibsted faktisk gjør. Det er ingenting som tyder på at konsernet har mistet troen på papirutgavene og deres journalistikk, poengterer Solberg.

Mange papirsatsinger

Han minner om at Schibsted satser mye på prosjekter som Next Generation Newspaper, VGs nye papirmagasiner og virksomheter som Media Norge og Svenska Dagbladet.

– Men vi må forandre oss, ellers dør vi. Det gjelder for så vidt også på nett, sier Audun Solberg.

Powered by Labrador CMS