Illustrasjon. Foto: Birgit Dannenberg

Schibsted på lovens grense

Opp i 33,3 prosent av dagspresseopplaget i Norge. Skyver på frist for nedsalg i Polaris Media.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Medietilsynets har, på grunnlag av opplagstallene for papiraviser i 2008 som MBL og LLA offentliggjorde tirsdag, beregnet nye opplagsandeler for de største aviskonsernene i Norge. Dersom man regner inn Polaris Medias avtalte erverv av Edda Media-selskaper på Nordvestlandet, kontrollerer Schibsted 33,3 prosent av det nasjonale dagspresseopplaget i Norge.

Det er eksakt samme prosent som er definert som grensen for såkalt betydelig eierstilling i dagspressen, nedfelt i medieeierskapslovens paragraf 10.

Vurderer salget

Medietilsynets beregning viser videre at Edda Media har 10,3 prosent og Polaris Media 8,7 prosent av opplaget på nasjonalt nivå, etter salget av Sunnmørsposten og Romsdals Budstikke fra Edda til Polaris.

Tilsynet skal nå foreta en vurdering av ervervet, ut fra bestemmelsene i medieeierskapsloven. Vurderingen vil også omfatte beregninger i forhold til lovens begrensning på 60 prosent av det samlede opplaget i de ulike regionene. Det er ikke noe som tyder på at overtakelsen kommer i konflikt med loven.

I forbindelse med godkjenningen av Media Norge-fusjonen i fjor, påla Medietilsynet Schibsted å selge seg ned i Polaris Media (daværende Adresseavisen-konsernet og Harstad Tidende Gruppen). Schibsted eier i dag 43 prosent av Polaris-aksjene, og må redusere andelen til om lag sju prosent for å oppfylle forpliktelsen.

Skyver på dato

I en børsmelding fra Schibsted 9. oktober i fjor uttalte Media Norges prosjektstyre:

«Prosjektstyret tar til etterretning at Schibsteds nedsalg i Polaris Media kan drøye til utgangen av første kvartal 2009»

Nå er budskapet at nedsalget skal gjennomføres innen utgangen av mai, altså en måned seinere. Det går fram av sakspapirene til en ekstraordinær generalforsamling i Schibsted 10. mars. Generalforsamlingen skal blant annet godkjenne konsernstyrets vedtak om å utsette den planlagte børsnoteringen av Media Norge, i inntil sju år. Årsaken er den usikre situasjonen i finansmarkedet.

I sakspapirene heter det at Schibsteds nedsalg i Polaris planlegges gjennomført i løpet av våren, «tentativt innen utløpet av mai».

Totalt 2,84 millioner

Dersom Eddas salg av de to avisene på Nordvestlandet holdes utenom, viser Medietilsynets beregning at Schibsted har 32 prosent av dagspresseopplaget. Videre følger A-pressen med 17,9 prosent, Edda Media med 13,2 prosent og Polaris Media med 5,9 prosent.

Totalopplaget som ligger til grunn for beregningene er 2.842.999 eksemplarer.

Powered by Labrador CMS