Illustrasjon: Birgit Dannenberg
Slik skal Schibsted kutte
Aftenposten må spare 150 millioner kroner og VG 100 millioner.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Schibsteds konsernstyre vedtok torsdag å gjennomføre et omfattende lønnsomhetsprogram i 2009. Hensikten er å tilpasse virksomheten til et langvarig lavere aktivitetsnivå.
Mest i Norge
Inkludert tidligere offentliggjorte grep omfatter programmet tiltak med en effekt på om lag 1 milliard kroner med full effekt i 2009, sammenlignet med konsernets kostnadsbase i 2008.
Tiltakene er fordelt med 535 millioner kroner for Schibsteds norske virksomheter, 190 millioner i virksomhetsområdet Sverige og 150 millioner i virksomhetsområdet Internasjonal.
Schibsteds investeringer i såkalte organiske prosjekter, det vil si investeringer i andre selskaper og virksomheter, vil dessuten bli redusert med 120 millioner kroner fra nivået i 2008.
Her skjæres det
Tiltakene fordeler seg på følgende måte:
* Aftenposten: 150 millioner
* Øvrige Media Norge-aviser: 175 millioner
* Finn.no: 25 millioner
* VG: 100 millioner
* Andre virksomheter i Norge: 85 millioner
* Aftonbladet: 145 millioner
* Svenska Dagbladet: 45 millioner
* Internasjonal: 150 millioner
* Reduksjon i investering i organiske prosjekter: 120 millioner