Annonsørene reagerer på prisøkningen i FiskeribladetFiskaren.

– Som annonsør er det grusomt

Annonsørene er frustrert over behandlingen i FiskeribladetFiskaren.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Etter fusjonen mellom de to fiskeriavisene Fiskeribladet og Fiskaren har annonseprisene skutt i været. Ifølge annonsørene er prisene mer enn fire ganger høyere enn før sammenslåingen. Samtidig forteller ansvarlig redaktør i avisen at det er finanskrisen som svekker økonomien i FiskeribladetFiskaren.

Dyrt

Daglig leder Erik Ianssen i Selfa Arctic er blant annonsørene som reagerer på avisens annonsepriser. I et innlegg på avisens egen nettavis skriver han at annonseprisene er økt tre til fire ganger, i tillegg til å være konsumprisjustert. Ianssen mener det blir feil når ansvarlig redaktør Nils Torsvik hevder at den dårlige økonomien kommer av finanskrisen.

– Det problemet hadde de fra andre mai, og finanskrisen kom mye senere. Man skal ha noe å henge hatten på og gjerne så langt unna poenget som mulig, sier Ianssen til Journalisten og sikter til artikkelen i forrige uke.

Han synes det redaksjonelle produktet etter sammenslåingen er godt, men der stopper det.

– Som annonsør er det grusomt.

Selfa Artic bruker mellom 500.000 og 600.000 kroner på å annonsere i FiskeribladetFiskaren i året, men nå forsøker Ianssen å knipe igjen, for han får ikke lenger like mye ut av investeringene.

På middag

– Vi har jo måttet avertere, men vi forsøker så godt vi kan å holde oss unna. Og så har vi forsøkt oss med mindre format og andre metoder, sier han.

Ianssen og representanter fra seks andre bedrifter inviterte Torsvik og avisens markedsdirektør hjem til Ianssen på middag. Sammen med mat sto annonseprisene på menyen. Men ingen av de to representantene ville rikke seg i forhold til prisene, uansett hvor mye de sju annonsørene forsøkte.

– Det er greit at de er i en monopolsituasjon, men de trenger ikke oppføre seg som en monopolist av den grunn, sier Ianssen og sukker oppgitt.

– Feil politikk

En annen som var på middagen hos Ianssen er administrerende direktør Kjell Norvoll i Nogva Motorfabrikk. Også hans bedrift har brukt betydelige beløp på markedsføring i de tidligere to fiskeriavisene.

Over en dårlig mobiltelefonforbindelse forteller Norvoll at han synes Torsvik er en dyktig fagmann, men fusjonen mellom de to nisjeavisene liker han ikke.

– Det å slå sammen de to til et blad er feil. Jeg kan ikke påstå at jeg har boikottet FiskeribladetFiskaren som annonsør, men jeg er veldig forsiktig med å bruke annonsekroner i bladet. Jeg har vært fast annonsør, og jeg har brukt mye penger, men på grunn av den voldsomme prisøkningen er jeg forsiktig, sier han.

Gjøre erfaringer

Ansvarlig redaktør Torsvik forteller at prisene ikke har økt så mye som Ianssen påstår. Han viser til at prisene er basert på kost per tusen lesere. Og etter fusjonen har antall lesere steget, faktisk er de nesten blitt doblet, forteller han. Derfor var det naturlig å også øke annonseprisene.

Han har en klar oppfatning om hvorfor Ianssen opplever prisene som firedoblet sammenlignet med tidligere.

– Da sammenligner han med prisen til Fiskeribladet, hvor han kanskje også har fått rabatter. Prisene har doblet seg sammenlignet med dem, forklarer Torsvik.

Han forteller at han synes det er dumt at annonsørene oppfatter annonseprisingen på en slik måte. Ifølge Torsvik forsøker avisens representanter å møte annonsørene for å diskutere prisene, fordi det legger føringer på prisleiet fremover. Han oppfatter ikke annonseprisene som mer urimelige enn hos andre aktører og forteller at annonsørene stort sett har vært med på kost per tusenkonseptet.

– Det er et nytt konsept vi har laget, og vi høster nå erfaringer med hvordan det blir oppfattet. Vi må gjøre oss noen erfaringer før vi konkluderer.

Powered by Labrador CMS