Stig Finslo. Foto: Kathrine Geard
Mot nytt samarbeid
A-pressen og Edda har hentet opp gamle samarbeidsplaner.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Edda Media og A-pressen har funnet sammen på trykkerisiden. De ser på om de klarer å gjøre det samme med distribusjonsbiten. Og nå vurderer de sannelig å selge reklame sammen også.
Naturlig
I første omgang er det snakk om en eventuell felles reklamesamkjøring i Østfold, men etter det Journalisten kjenner til skal også Vestfold og Telemark være på trappene.
– Det foreligger ingenting konkret, men på generelt grunnlag kan vi si at fra vår side er det en god idé å utrede alle mulige samarbeidsmodeller som vil være til fordel for alle samarbeidspartnere. Det er fornuftig å se på i dagens marked og dagens situasjon, sier konserndirektør Stig Finslo i Edda Media.
Daglig leder i NR1 Samkjøringen til A-pressen, Per Gjerstad, bekrefter at det er dialog mellom selskapene
– I disse tider vurderer man forskjellige løsninger, og dette kan være en av dem, Per Gjerstad.
Frustrasjon
Samkjøringen til Edda i Østfold har skapt mye irritasjon i A-pressen. Dette bunner i at Halden Arbeiderblad, hvor A-pressen er storaksjonær, valgte Eddas samkjøring fremfor A-pressens. Dette fikk sistnevnte til å starte opp Halden Dagblad.
Ifølge flere kilder som de siste dagene har vært i kontakt med Journalisten skal nettopp dette mulige ekteskapet være en av årsakene til at de to medieselskapene vurderer å legge ned sine gratisaviser i Halden og i Sarpsborg.
Finslo i Edda ønsker ikke å kommentere hva status i samtalene er. Det skal ikke være satt noen tidsfrist på når eventuelle utredninger skal foreligge.