Arvid Sand er administrerende direktør i MBL. Foto: Kathrine Geard

Tror på betalte nettnyheter

Tydelig stemningsskifte blant norske medieledere i synet på betalingsvilje på nett.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Over 50 prosent av lederne tror nå at det vil være mulig å ta seg betalt for nyheter av allmenn interesse. Dette er stikk i strid med hva som er kommet fram tidligere, ifølge en pressemelding fra Mediebedriftenes Landsforening.

– Mange mener at gratisepoken snart tar slutt. Mediemogulen Rupert Murdoch er blant dem, og altså i samme kategori som flertallet av norske medieledere, skriver MBL.

Ny undersøkelse

Norske medielederes tro på at det vil være mulig å generere inntekter fra nyheter på nett går fram av en fersk undersøkelse, gjennomført for MBL i forbindelse med organisasjonens årskonferanse i Trondheim 11. juni. Det er toppledere i MBLs medlemsbedrifter som har svart på undersøkelsen.

I april advarte en rekke norske akademikere, blant dem medieforsker Arne H. Krumsvik, mot å tro på betalingsløsninger for nettnyheter.

MBL viser til at betaling på nett er det store og brennbare spørsmålet for medieledere akkurat nå. Derfor tar MBLs årskonferanse dette spørsmålet opp i full bredde.

– Nå eller aldri

– Det er nærmest et nå eller aldri for en bransje som formelig blør. Ikke bare her i Norge, men i hele den internasjonale medieverdenen, der det foregår en intens debatt om hvordan mediene skal kunne ta seg betalt for generelle nyheter på nett, skriver MBL i pressemeldingen.

Medielederne svarer at abonnement er den beste måten å få inntekter på, med mikrobetaling som en god nummer to, mens betaling for teaser/deler av innhold kommer på tredje plass.

En klar overvekt av dem som deltar i undersøkelsen gir imidlertid uttrykk for at det vil være annonsene som vil gi de fleste inntektene, også om fem år fram i tid, selv om de mener at betalingsviljen på nettet vil øke.

Opplever jordskjelv

– Den endrede oppfatningen vedrørende betalingsvilje viser den tydelige sammenhengen mellom det jordskjelvet mediebransjen opplever nå, med store strukturelle endringer, annonsesvikt, synkende lesetall i papiraviser, og dermed stor inntektssvikt, sier administrerende direktør Arvid Sand i MBL.

MBL viser til at mange store aviser i utlandet er på vei mot konkurs. Også her i Norge har alarmen gått. Debatten rundt nettet og betaling er derfor det aller viktigste spørsmålet i Medie-Norge akkurat nå, mener MBL.

Leserne vil betale

Også leserne er villige til å betale for nyhetene på nett, viser en undersøkelse i regi av den internasjonale bransjeorganisasjonen World Association of Newspapers (WAN), i samarbeid med PricewaterhouseCoopers. Av 4.900 respondenter i sju land svarer to av tre forbrukere at de villige til å betale.

– Det underbygges med at forbrukerne vil bruke mer tid på nettet i årene framover. Dette vil medføre en endring i folks tankegang om at alt på nettet er gratis, skriver MBL.

Powered by Labrador CMS