Arvid Sand er administrerende direktør i MBL. Foto: Kathrine Geard
Arvid Sand er administrerende direktør i MBL. Foto: Kathrine Geard

Tror på betalte nettnyheter

Tydelig stemningsskifte blant norske medieledere i synet på betalingsvilje på nett.

Published   Updated

Over 50 prosent av lederne tror nå at det vil være mulig å ta seg betalt for nyheter av allmenn interesse. Dette er stikk i strid med hva som er kommet fram tidligere, ifølge en pressemelding fra Mediebedriftenes Landsforening.

– Mange mener at gratisepoken snart tar slutt. Mediemogulen Rupert Murdoch er blant dem, og altså i samme kategori som flertallet av norske medieledere, skriver MBL.

Ny undersøkelse

Norske medielederes tro på at det vil være mulig å generere inntekter fra nyheter på nett går fram av en fersk undersøkelse, gjennomført for MBL i forbindelse med organisasjonens årskonferanse i Trondheim 11. juni. Det er toppledere i MBLs medlemsbedrifter som har svart på undersøkelsen.

I april advarte en rekke norske akademikere, blant dem medieforsker Arne H. Krumsvik, mot å tro på betalingsløsninger for nettnyheter.

MBL viser til at betaling på nett er det store og brennbare spørsmålet for medieledere akkurat nå. Derfor tar MBLs årskonferanse dette spørsmålet opp i full bredde.

– Nå eller aldri

– Det er nærmest et nå eller aldri for en bransje som formelig blør. Ikke bare her i Norge, men i hele den internasjonale medieverdenen, der det foregår en intens debatt om hvordan mediene skal kunne ta seg betalt for generelle nyheter på nett, skriver MBL i pressemeldingen.

Medielederne svarer at abonnement er den beste måten å få inntekter på, med mikrobetaling som en god nummer to, mens betaling for teaser/deler av innhold kommer på tredje plass.

En klar overvekt av dem som deltar i undersøkelsen gir imidlertid uttrykk for at det vil være annonsene som vil gi de fleste inntektene, også om fem år fram i tid, selv om de mener at betalingsviljen på nettet vil øke.

Opplever jordskjelv

– Den endrede oppfatningen vedrørende betalingsvilje viser den tydelige sammenhengen mellom det jordskjelvet mediebransjen opplever nå, med store strukturelle endringer, annonsesvikt, synkende lesetall i papiraviser, og dermed stor inntektssvikt, sier administrerende direktør Arvid Sand i MBL.

MBL viser til at mange store aviser i utlandet er på vei mot konkurs. Også her i Norge har alarmen gått. Debatten rundt nettet og betaling er derfor det aller viktigste spørsmålet i Medie-Norge akkurat nå, mener MBL.

Leserne vil betale

Også leserne er villige til å betale for nyhetene på nett, viser en undersøkelse i regi av den internasjonale bransjeorganisasjonen World Association of Newspapers (WAN), i samarbeid med PricewaterhouseCoopers. Av 4.900 respondenter i sju land svarer to av tre forbrukere at de villige til å betale.

– Det underbygges med at forbrukerne vil bruke mer tid på nettet i årene framover. Dette vil medføre en endring i folks tankegang om at alt på nettet er gratis, skriver MBL.