Agderposten «stjal» bilde – igjen

Agderposten har to ganger brukt Geir Elgvins bilde av vannscooter uten lov.

Agderposten «stjal» bilde – igjen

For andre gang på et år brukte avisa et bilde de ikke hadde rettigheter til, selv om de endte med erstatningsoppgjør i fjor.

Til sin store overraskelse oppdaget Geir Elgvin at Agderposten i fjor hadde tatt et av hans bilder og publisert det både i papir- og nettutgaven sin. Uten å ha spurt Elgvin om det var greit. Nå har de gjort det igjen.

Riv ruskende galt

Da Elgvin gjorde avisen oppmerksom på tyveriet i fjor fikk han tilbud om 600 kroner i kompensasjon. Det mente Elgvin ikke var godt nok og engasjerte advokat for å få en erstatning han mente sto i forhold til bruddet på opphavsretten. Etter en stund inngikk avisen et forlik og gikk med på å betale 5000 kroner til Elgvin, samt gi han et års gratis abonnement på avisen og å betale saksomkostningene.

Dermed trodde Elgvin at saken var ute av verden. Men det var inntil denne uken, da bildet på nytt dukket opp i avisa. Denne gangen var ansiktene til de to personene i bildet sladdet.

– Det jeg reagerer sterkest på er at det publiseres uten mitt samtykke, at bildet er bearbeidet – jeg vet ikke hva argumentet for det er – og at det akkrediteres som illustrasjonsfoto. Det er riv ruskende galt, det er fotografen skal akkrediteres, sier Elgvin til Journalisten.

Å stjele sjokolade

Elgvin forklarer at han har sendt en epost til avisens sjefredaktør, nestkommanderende og den aktuelle journalisten og gjorde dem oppmerksomme på tyveriet. I samme eposten har han også lagt ved krav om økonomisk kompensasjon for det gjentatte tyveriet. Denne gangen er kravet betraktelig høyere enn oppgjøret i fjor.

– Agderposten forfølger dem som stjeler deres materiale, og da må de ha bedre rutiner enn de har i dag. Med tilbudet de ga i fjor med deres ordinære satser blir det omtrent som å stjele sjokolade i butikken, og når de blir stoppet i døra så vil de betale ordinær pris, sier han.

– I forliket i fjor, ble det da gjort klart at bildet skal slettes fra arkivet?

– Nei, men det skal ikke være nødvendig. Bildet er brukt feilaktig en gang, så at det er i arkivet er deres problem, det er ikke slik at det gir fullmakt til å bruke igjen.

Arbeidsuhell

Sjefredaktør Stein Gauslaa forteller at bildet ble publisert som følge av at det ikke var slettet fra arkivet, og dermed var det et arbeidsuhell. Men så fort redaksjonen ble klar over hva som hadde skjedd, tok man tak. Bildet ble slettet fra arkivet og artikkelen fjernet fra nettsiden.

– Allerede på onsdag, da dette skjedde, sendte vi ut et rundskriv i redaksjonen hvor vi mante til ekstra varsomhet rundt bilder som vi ikke vet hvor vi har fått fra. Som bilder vi har fått gjennom konkurranser, hentet fra nettet eller bilder vi har fått fra frilansere vi ikke har fast avtale med. Dette har vi hatt oppe gjentatte ganger tidligere, og det blir tydeligvis for lang tid mellom hver gang, sier redaktøren.

Tilbyr abonnement

Torsdag sendte Gauslaa epost til Elgvin hvor han redegjorde for det som hadde skjedd og at bildet nå var fjernet fra publiserings- og arkivsystemet til Agderposten. Han svarte også på den økonomiske delen i Elgvins henvendelse, men ønsker ikke å kommentere hva den går ut på overfor Journalisten.

Etter det Journalisten kjenner til mener Gauslaa at kravet på 50.000 kroner ikke er i samsvar med inntektsmulighetene bildet kunne gitt avisen. Samtidig viser Gauslaa til at Agderposten for tiden opplever et inntektsfall og at kostnadene dermed er redusert med mellom 10 og 15 prosent. Gauslaa foreslår derfor at man kanskje kan komme til enighet om en forlengelse av gratisabonnementet på avisen.

Annonser

Les også

Reportasje:

SANDNESSJØEN (Journalisten): Helgelands Blad holder til i et hus fra 1920 med eget trykkeri.

STORTINGET (Journalisten:) Partiets nye mediepolitiske talsperson sier han vil legge vekt på å lytte til mediebransjeaktørene.

Forlater Rema 1000 etter mindre enn ett år.