Stavrum advarer Kokkvold

Mener generalsekretærens klage har fått mer tyngde enn den fortjener på grunn av initiativretten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I sitt andre tilsvar til generalsekretær Per Edgar Kokkvolds klage på Nettavisen, svarer Gunnar Stavrum at initiativretten fratar Nettavisen muligheten til å løse saken i minnelighet gjennom en åpen diskusjon.

– Vi brukte ikke begrepet dramatisk i vårt tilsvar, men vi vil likevel advare mot at Presseforbundets generalsekretær bruker virkemidlet ofte, skriver Nettavisens ansvarlige redaktør.

Rammes ikke

I begynnelsen av september fortalte Journalisten at Kokkvold har benyttet seg av initiativretten sin ved å klage en artikkel i Nettavisen inn for PFU. Artikkelen omhandler nettjenesten Gullvekten.no, og generalsekretæren mener hele artikkelen fremstår som tvilsom.

Nettavisen på sin side skriver i sitt første tilsvar at dette er en redaksjonelt begrunnet artikkel.

Det endrer ikke Kokkvolds holdning. Han svarer at artikkelen fremstår som reklamebudskap.

Tilsvaret til Stavrum innledes med at Nettavisen fastholder at artikkelen var journalistisk motivert og at lenkene i artikkelen var relevante. Stavrum skriver videre at det kommersielle samarbeidet med Gullvekten er tydelig opplyst for leserne.

– Vi kan altså ikke se at artikkelen rammes av verken Vær Varsom-plakaten eller Tekstreklame-plakaten i det artikkelen var journalistisk motivert, lenkene var relevante og tydelig merket og vi opplyste om Nettavisens kommersielle samarbeid med en av aktørene som ble omtalt i artikkelen, skriver Stavrum.

Relevans

Videre fremholder redaktøren at klagen og tilsvaret til Kokkvold bærer preg av synsing og at det er vanskelig å verge seg mot den. Stavrum mener det er prinsipielt uforståelig dersom et medium ikke skal kunne omtale et område hvor det selv har annonsører eller kommersielle avtaler.

Stavrum viser også til VGs Vektklubben og Media Norges mulighet til å lenke til Finn i sin omtale av stilling- eller eiendomsmarkedet.

– Det avgjørende må være at lenkene har journalistisk relevans og at de er tydelig merket, skriver han.

Nettavisens ansvarlige redaktør mener videre at dersom det er brudd på tekstreklameplakaten å lenke til et selskap eller politisk parti, så ville Wikipedia kunne blitt felt.

Advarer

Redaktøren skriver at den innklagde artikkelen ikke har lenker til kommersielt materiale integrert i stoffet. Stavrum mener artikkelen har relevante lenker til både samarbeidspartneren til Nettavisen, og konkurrentene.

I slutten av sitt tilsvar advarer Stavrum Kokkvold mot å bruke initiativretten ofte.

– Fordi som generalsekretær tolkes en slik klage som tyngre enn den i realiteten er, skriver Stavrum i klagen.

Stavrum avslutter med å si at PFU er mer tjent med å løse denne type saker først gjennom dialog, og så eventuelt gjennom initiativretten dersom dialogen ikke fører fram.

Powered by Labrador CMS