Flere innom Twitter

Men det er først og fremst ukentlig.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nettsamfunnet Twitter er blitt en farsott i Norge. Ganske nøyaktig to år etter at Facebook kom i vinden blant norske nettbrukere, var det Twitters tur denne våren. Norske brukere er aktive, men dette skjer også i varierende grad. Det kommer fram av TNS Gallups siste Interbussundersøkelse.

Passiv

Den forrige undersøkelsen viste at Twitter hadde 68.000 daglige unike brukere i Norge. Dette tallet er uendret fra forrige undersøkelse, men ifølge markedssjef Hans Martin Cramer i TNS Gallups internettavdeling, øker den ukentlige bruken.

– Det at Twitter holder seg stabilt er interessant i seg selv, og det at halen med brukere som er innom sjeldnere, som ukentlig og månedlig, øker er fascinerende, sier Cramer og legger til; – Twitter krever en aktiv holdning, brukerne kan ikke lene seg tilbake på samme måte som i Facebook og observere det som skjer. I så måte er Twitter et krevende sosialt medium.

Størst

Facebook imponerer Cramer. Interbuss-undersøkelsen viser at verdens største nettsamfunn fortsatt øker i Norge. Facebook har klart størst bruk daglig og 21 prosent av brukerne er innom flere ganger om dagen.

Målt i total dekning kommer Facebook på tredje plass bak YouTube og Wikipedia på første. Facebook øker over hele linjen, forteller Cramer. Hovedkonkurrenten, eller den tidligere hovedkonkurrenten til Facebook, MySpace er i ferd med å dø ut på norsk sokkel.

– MySpace fases ut, rundt én prosent er innom ukentlig, sier Cramer.

I den norske nettverden er hver bruker i snitt på 1,3 sosiale medienettsteder.

Powered by Labrador CMS