Even Nordstøm. Foto: Birgit Dannenberg
Bedre i A-pressen
Kostnadskuttene virker raskere enn forventet, men inntektene svikter fortsatt.
Konsernet har et brutto driftsresultat (EBITDA) i tredje kvartal på 148 millioner kroner, som er 44 millioner kroner bedre enn samme periode i fjor. Totalt er omsetningen i A-pressen i løpet av de tre første kvartalene på 3,3 milliarder kroner.
Kostnadsutviklingen er positiv for A-pressen, i den forstand at de omfattende kuttene gir resultater. På inntektssiden er det ikke noen lysning å snakke om.
Kutt gir resultater
A-pressens vedtatte kostnadskutt har en helårseffekt på 660 millioner kroner, inkludert 163 millioner kroner i TV 2. 480 millioner kroner får effekt i inneværende år.
– A-pressen har vist seg på sitt beste. Jeg er svært tilfreds med resultatet. Vi har på kort tid klart å reetablere et akseptabelt lønnsomhetsnivå i konsernet. Kostnadstiltakene har skjedd i et tempo som imponerer meg. Dette gir oss en finansiell handlefrihet. Men tiltakene er smertefulle og vanskelige for de ute i bedriftene, sa konsernsjef Even Nordstrøm på pressekonferansen fredag formiddag.
Nedgangen i annonsemarkedet fortsetter, og samlet for de første tre kvartalene er A-pressens inntekter 312 millioner kroner (8,7 prosent) lavere enn i fjor. Samtidig er driftskostnadene redusert med 263 millioner kroner (8,2 prosent).
Svikt i rubrikkannonser
Lokalavisenes papirannonseinntekter har en nedgang i tredje kvartal på 10 prosent. De tre første kvartalene er nedgangen samlet på 15 prosent.
Hovedforklaringen på nedgangen i lokalavisene er svikt i rubrikkannonser. A-pressen har mistet 100 millioner kroner på rubrikkmarkedet i år. I tredje kvartal sank inntektene fra stillings- og eiendomsannonser med henholdsvis 29 og 17 prosent.
I samme kvartalet har TV 2, som A-pressen eier 50 prosent av, opplevd en svikt på 20 prosent i reklameinntektene. denne utviklingen er ventet å fortsette, ifølge A-pressen. Styret i TV 2 vedtok i forrige uke nye kostnadskutt, på 150 millioner kroner. Det innebærer at 130 årsverk skal bort i selskapet.
TV 2 har et brutto driftsresultat på 44 millioner kroner etter årets tre første kvartaler, mot 117 millioner kroner i samme periode i 2008.
Framgang for avisene
Som følge av kostnadskuttene har A-pressens aviser hatt regnskapsmessig framgang siden juni i år. Avisene er belastet med 25 millioner kroner i omstillingskostnader. Opplagsinntektene økte med 2,5 prosent, noe som skyldes økte løssalgspriser.
– Samtidig som vi kutter er vi i stand til å gjennomføre offensive grep, blant annet produktutvikling på flere plattformer i Romerikes Blad. Det er en svært viktig avis for oss i Sør-Norge, slik Nordlys er i Nord-Norge, poengterte Nordstrøm.
At annonseinntektene for papiravisene er ned 10 prosent i tredje kvartal, betegner konsernsjefen som lite oppløftende.
– Men vi tror at vi skal kunne få noe bedre tall i november og desember, sammenlignet med samme måneder i fjor. Nedgangen på rubrikk avtar noe, sa han.
Break even i Nettavisen
Nordstrøm er godt fornøyd med utviklingen i Nettavisen, som har vært et problembarn for eierne A-pressen og Egmont.
– Vi klarte å nå break even i Nettavisen i september. Hovedforklaringen er kostnadskuttene, sier Nordstrøm, som legger til at det er bra at man har klart å finne bunnplanken for Nettavisen.
Nettavisen oppnådde en bedring i resultatet på 2,6 millioner kroner i tredje kvartal, noe som tillsvarer 50 prosent.
Svakt også i 2010
A-pressen regner med et svakt annonsemarked også i 2010.
– Vil legger til grunn en nedgang. Det gjelder på alle reklameområdene våre. Vi er veldig fokusert på konkurransesituasjonen, brukervaner og kanalforskyvninger, og å transformere utviklingen fra det analoge og over på digitale plattformer. Dette skjer helt uavhengig av finanskrisen. Vi må utvikle våre kjerneprodukter, slo Nordstrøm fast.