Jan Moberg. Foto: Martin Huseby Jensen

Mot millionunderskudd i TU

Men Jan M. Moberg vil kjempe for den journalistiske kvaliteten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Teknisk Ukeblad har gjennom de siste årene ekspandert i markedet. Fagbladet som kommer ut 44 ganger i året i 115.000 eksemplarer, får se røde tall på bunnlinjen i år.

Det har selskapet nye administrerende direktør Jan M. Moberg begynt å ta tak i. Tre uker etter at han tiltrådte, har han begynt å vende på steinene.

– Det er ingen tvil om at situasjonen er krevende. TU Media har hatt endringer i ledelsen på flere nivåer, så det er en jobb å gjøre. Hvor vi havner og hva som må til får vi se på. Det jobber vi med, sier Moberg.

Utgivelser

Han forklarer at det ikke er snakk om å endre forretningsmodellen, men heller å prioritere hvordan pengene brukes på en klokere måte. Det kan innebære blant annet at sidetallet reduseres og at andelen sider med annonser økes.

– Der er det mye å gå på uten at det betyr mye for leserne. Kvaliteten på det redaksjonelle produktet er svært høyt, sier Moberg og legger til: – I motsetning til Kjell Aamot tror jeg det er viktig å levere kvalitet til leserne, der mener jeg han er på bærtur. Men jeg er enig i at det er behov for diskusjon om kost og nytte. Suksessen til Aftenposten er at de opprettholdt kvaliteten på produktet.

I skrivende stund gis TU ut 44 ganger i året. Fra neste år er to av utgavene droppet. Dette handler om den første utgaven på nyåret, og den første utgaven etter sommerferien. Moberg forteller at dette ikke bare kommer av økonomiske spørsmål, men også at medlemmene i Tekna og Nito opplever at disse utgavene bladet kommer for tidlig etter henholdsvis sommer- og vinterferien.

Kutt

Moberg vil se på hva slags virkemidler han kan ta i bruk for å få bukt med kostnadene. Han forteller at han vil se på hele organisasjonen, og understreker igjen at det er viktig at kvaliteten på bladet opprettholdes.

Moberg utelukker ikke at det kan komme en nedbemanning.

– Men når du ønsker å opprettholde kvaliteten, betyr det at du vil skjerme redaksjonen i en eventuell prosess?

– Nei, jeg kan ikke love noe som helst. Det er litt tidlig å konkludere, men vi arbeider med saken. Hovedambisjonen er å holde på kvaliteten for da mener vi at vi kan være med på veksten når den kommer tilbake.

TU Media avsluttet 2007 med et overskudd før skatt på 22 millioner kroner. Fjoråret endte med 5,7 millioner i pluss.

Powered by Labrador CMS