Ukepressen sliter mest med annonseinntektene ifølge MIOs målinger.

– Den dårligste måneden hittil

200 millioner annonsekroner forsvant i oktober.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

2009 har hatt veldig få lyspunkt å by på. Målt i annonsekroner har det neppe vært noen. Tallene fra Mediebyråenes Interesseorganisasjon for oktober er en begredelig lesning i forlengelse av et tøft år.

– Det blir bare verre. Dette er den dårligste måneden vi har hatt hittil i år. Fra oss er det etter ti måneder 1,1 milliarder kroner som er borte fra markedet. 200 millioner kroner er borte bare i oktober, sier styreleder Arne-Inge Christophersen i MIO.

Tøft

Målt i prosent er det magasin/ukepressen som går mest tilbake så langt i år. Mer enn hver fjerde annonsekrone er forsvunnet ut av mediekanalens annonseinntekter fra MIO-medlemmene.

– De merker en reell nedgang, og så merker de et ekstremt prispress. Isolert i oktober er nedgangen på 31,2 prosent. For denne gruppen er året nesten kjørt, for det er ikke så mange utgaver igjen å selge på.

Like bak kommer fagpressen med en tilbakegang på 23,3 prosent. Fagpressen er den absolutt minste kanalen mediebyråene bruker med en omsetning på 68 millioner kroner så langt i år.

Av de tre største mediekanalene er det internett som står seg best. Nettet har riktignok mistet 11 prosent av omsetningen så langt i år, noe som utgjør rundt 80 millioner kroner.

300 millioner

Fra nettet og opp til TV og dagsavisene er det et stort sprang. Begge mediekanalene taper i overkant av 300 millioner kroner hver seg så langt i år. Og selv om de to mediekanalene er nesten like store, holder TV bedre stand en avisene og har prosentvis en tilbakegang som er nærmere den totale omsetningen. Dermed krymper markedsandelene til dagspressen kjappere enn TV. Sistnevnte går 0,1 prosent tilbake, mens dagspressen mister 0,4 prosent til 29,6.

Radiokanalene går 13,6 prosent tilbake i perioden og hadde en omsetning ved utgangen av oktober på 253 millioner kroner. Sammen med internett er radio eneste mediekanalen på Mediebarometeret fra MIO, med redaksjonell virksomhet, som øker markedsandeler i perioden.

Totalt er det etter årets ti første måneder omsatt 5.535.005 reklamekroner fra MiOs medlemmer. Det er 16,6 prosent svakere enn ved samme tid i fjor.

Powered by Labrador CMS