Det er februar, hustrig og langt mer snø enn egersunderne er vant med. 38-åringen Kjetil Stormark har styrt Dalane Tidende og Egersunds Avis AS (DT) som redaktør og daglig leder i nøyaktig ett år. Om det er kjølig ute, går det varmt for seg i avishuset. Både ansatte, lesere og brukere sliter med å holde følge med den nye sjefen.
I DT er det omstilling, men slett ikke nedbygging, i en krisetid. Nye og kostbare prosjekter rulles ut på løpende bånd, for å omskape det velstående, 125 år gamle avishuset til et moderne mediehus. Nedgangstidene førte til at nesten hver fjerde annonsekrone forsvant i fjor. Trykkerivirksomheten – DT trykker seks andre fådagersaviser i Rogaland – sikret likevel et driftsoverskudd for selskapet også i 2009.
– Røff start
– Finanskrisen førte til en relativt røff start for meg. På et tidspunkt i høst risikerte vi å måtte se på personellmessige reduksjoner. Men vi har heldigvis greid å unngå nedbemanning og brutale, strukturelle tiltak, sier Stormark, selv opprinnelig rogalending.
DTs rike ligger i den sørlige delen av Rogaland, der Flat-Jæren glir over i knauser, åser og mellomliggende daler. Hovedkommunen i Dalane er Eigersund, med småbyen Egersund spredt i vikene ut mot havet. DT er Rogalands eldste avis og utkommer mandager, onsdager og fredager, med en samlet dekning på 80 prosent i de fire kommunene i regionen.
Egersund by deles av to vassdrag. Det ene har vesentlig striere vannføring enn det andre. DTs avishus og trykkeri ligger ved den rolige elven. Kanskje er det litt symbolsk, for innhold og utseende har utviklet seg på forsiktig vis opp gjennom årtiene. Men med Stormark ved roret fosser DT framover.
Kvassheim
Tidligere stortingsrepresentant for Venstre, Gunnar Kvassheim, satte sitt preg på DT som journalist og siden redaktør i årene 1976–97. Det var først på 70-tallet DT begynte å minne om en moderne avis, og i 2003 tok den skrittet over i tabloidformat, forteller Olaf Omdal, som er ansvarlig for sport og debatt. Omdal har drøyt 28 års fartstid og jobbet i 12 år som redaksjonssekretær. Han skryter av DT som arbeidsplass, men sukker litt over endringene som nå står i kø.
– Avisen ble redesignet på en veldig positiv måte i fjor høst, men det medfører samtidig at vi har flere faste hull å fylle i avisen. Kjetil har en kompetanse som er bra for bedriften, men det går litt fort. Organisasjonen trenger å få puste innimellom, slik at vi kan henge med, sier veteranen.
Hodehentet
Den ferske redaktøren har bakgrunn som gravejournalist i VG og ble hodehentet til DT fra jobben som nyhetsredaktør i Laagendalsposten. Også som leder av Stiftelsen for en Kritisk og Undersøkende Presse (Skup) i årene 2003–05 markerte Stormark seg med høyt tempo og store planer. Han kan selv skilte med Skup-pris.
Han har rukket mye på et år. Han har lagt seg ut med ansatte, ordførere og næringslivsledere og skapt en voldsom debatt ved å tillate anonyme innlegg på DTs nettavis. Daglig oppdatert nettutgave var på lufta for et år siden, og i oktober var papiravisen ferdig redesignet.
Flere lanseringer venter ut over våren: Ny og tydeligere profil for hele bedriften under merkevarenavnet Mediehuset Dalane, den nyopprustede nettavisen Dalane24.no, ny mobilplattform og web-TV og det nye interne reklamebyrået Dalane reklame. Sum: 800.000 kroner i eksterne kostnader, pluss intern tidsbruk.
Samtidig styrker DT trykkerivirksomheten ved å opprette stilling som trykkerisjef.
VG-kollega
– Dette er kanskje den største endringsprosessen i avisens historie. Det har vært et nødvendig løft, men ekstra krevende i nedgangstider, sier Stormark.
Han har innført en kvelds- og bakvaktordning som har skapt en god del uro blant redaksjonsklubbens medlemmer.
Som om ikke alle endringene var nok for stab og publikum, så har Stormark hentet Tor Strand, nok en tidligere VG-tungvekter, til å røske opp i journalistikken. Også Strand har en Skup-pris på CV-en sin. Han gikk inn i et halvannet års engasjement som redaksjonssjef fra årsskiftet, og har blant annet innført nye arbeids- og planleggingsrutiner.
– Tor er en av landets beste journalister. Men det er ikke VG-journalistikk vi skal lage. Jeg la vekt på at han er en litt annen type enn meg, slik at vi utfyller hverandre. Han er underfundig og rolig og stiller viktige kontrollspørsmål, forklarer Stormark.
Dette demonstrerer Strand når han leder morgenmøtet denne dagen. Oppgavene blir fordelt på prøvende og inkluderende vis, uten den pågående kjekkastonen man kunne mistenke en VG-veteran for å ha tilegnet seg. Strand har undervist og forelest om gravejournalistikk og metodikk både på IJ og på journalistkonferanser.
– Jeg mener jo at det skal være mulig å jobbe prosjektorientert i en lokalavis, selv om man har lite ressurser. Så nå får jeg se om det er mulig. Det er jo ikke noen stor redaksjon, men folkene jobber og står på og lager et godt avisprodukt, sier han.
Kritisk
I sin hilsningstale under DTs 125-årsfeiring 16. januar uttalte Eigersunds Høyre-ordfører Terje Jørgensen jr. at avisen godt kan levere enda mer kritisk journalistikk. Han la til at han var vel vitende om at det kunne ramme ham selv.
Noen dager seinere lyste et temmelig kritisk oppslag mot ordføreren da han bladde opp i DT. Han fikk gjennomgå for sin politikergjerning.
– Det har jeg ingen problemer med. Det hadde vært noe galt hvis jeg bare fikk skryt. DT bør være enda mer kritisk mot både politikerne og næringslivet. Men samtidig bør den balansere med litt gladsaker, sier Jørgensen jr. til Journalisten.
Ordføreren synes DT er inne i en spennende og positiv fornyelse.
– Avisen har klart å holde seg interessant i mange år. Egersunderne har et veldig godt forhold til den. Nå har DT også posisjonert seg godt i den nye mediehverdagen. Nettsatsingen er veldig bra og har bidratt til å få opp engasjementet i lokalsamfunnet. Men på ett område er jeg prinsipielt uenig, og det er at de tillater anonyme innlegg.
Tett på
Redaksjonen i DT består av seks skrivende journalister, i tillegg til redaksjonssjef Strand og dobbeltsjef Stormark. Tre av journalistene har vært i avisen i 25–30 år. DT går nå tettere på lokalsamfunnet og dets aktører, ved hjelp av nye journalistiske teknikker. Blant annet er det innført en større dybdesak eller analyse hver mandag.
– Vi jobber også med en ny redaksjonell profil, som rulles ut under slagordet «Tett på folk – rett på sak». Vi er veldig tett på leserne våre, og vi må levere på dette slagordet, forteller redaktøren.
DT har valgt å illustrere nærheten ved å benytte en DNA-profil, et menneskes genetiske kode, som gjennomgående symbol i papir og snart også på nett.
– Tettere på et menneske kommer man ikke. Da er man inne ved kjernen, slår Stormark fast.
Det er ekstra god bemanning i DTs redaksjon for tiden, med to utplasserte mediestudenter fra Universitetet i Stavanger og en elev fra medielinjen på en lokal videregående skole. De ansatte er spente på hvordan det skal gå når de tre slutter i mars. Stormark poengterer at det økte produksjonspresset må avdempes ved hjelp av tydeligere prioriteringer.
Velholden
Styret har akseptert at det satses, men en annonsesvikt på 23 prosent i fjor har tvunget bedriften til å redusere andre kostnader. Den nye sjefen måtte hente fram sparekniven fra en lite brukt skuff i DT-huset.
Selv ikke en velstående aleneavis slipper unna finanskrisens herjinger, og heller ikke januartallene bærer løfter om et snarlig løft. Det er imidlertid ingen fare for likviditeten. Ved inngangen til 2009 hadde selskapet 34,2 millioner kroner i egenkapital. Det var dobbelt så mye som samlet gjeld.
Stormark, med fortid som leder av redaksjonsklubben i VG, valgte å ty til lønnsdiktat i fjor. Null kroner lokalt for de ansatte, inkludert lederne.
Også på annet vis har de ansatte merket at økonomien er blitt strammere. Lederen av redaksjonsklubben, Ingve Aalbu, viser til at det blant annet er spart inn på frilansbudsjettet og på korrekturlesing.
Tøft oppgjør
– De lokale lønnsforhandlingene i fjor var tøffe og langvarige. Samtidig vil nok de fleste si at Kjetil har sparket opp for mange dører på én gang. Han har hastverk, og vi har nok fått et slags kultursjokk. Det skaper en viss uro når det kommer inn en utenfra med så mange nye tanker, sier Aalbu, som har ansvar for kulturstoff og nettutgaven.
Han legger til at Stormark har tilført DT journalistisk tyngde, og at redaktøren er ekstremt opptatt av nyheter.
– Han har rustet opp nettavisen. Nå skal vi være best hver dag og ikke bare de dagene vi kommer ut på papir. Det er uenighet om hvor viktig det er å satse på nett. Nettutgaven må være annerledes, slik at vi samtidig sikrer papirutgaven. Jeg mener det er ekstremt viktig å ta vare på mangfoldet. Vi må formidle små ting, ikke bare de store, sier Aalbu.
Opplagsfall
Fra mars i fjor, da DT startet målingene, til januar i år har antall unike brukere av nettutgaven økt fra 27.000 til 36.000 i måneden, mens sidevisningene har mer enn doblet seg fra 285.000 til 580.000.
DT har hatt en tilnærmet sammenhengende vekstperiode siden 1984. I 2009 falt imidlertid både opplag og omsetning.
– Dette er første gang vi får oss en skikkelig trøkk. Opplagsfallet er ikke katastrofalt, men også vi merker at medievanene er i endring, sier Stormark, som betegner det som sjarmerende å drive aleneavis og stå utenfor mediekonsernene. Samtidig er det kostbart, ikke minst når det gjelder innføring av ny teknologi. Derfor ønsker han å finne samarbeidsmuligheter, blant annet innen Jæren Avis-konglomeratet.
DT legger stor vekt på å være involvert i aktiviteter i lokalsamfunnet, både for å skaffe inntekter og for å profilere avisen.
– Men det er et totalt skille mellom den kommersielle innsatsen og redaksjonen, understreker markedssjef Harald Hebnes.
Én viktig link mellom markedsavdelingen og redaksjonen finner vi imidlertid. Hebnes betegner Siv Grethe Bøhn-Pettersen som et trumfess. Som illustratør og tegner i markedsavdelingen er hun sentral i utformingen av annonser og kampanjer. I tillegg bidrar hun redaksjonelt.
– Jeg tegner fast en gang i uken, til portrettintervjuene. Tegningene varierer mellom svart-hvitt og farger, avhengig av hvor god tid jeg har.