Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal. Foto: Birgit Dannenberg

Schibsted kuttet mer enn planlagt

Forbedring på over en milliard kroner i 2009. 800 færre ansatte i konsernet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Schibsted-konsernet la fredag morgen fram sitt økonomiske resultat for de tre siste månedene i fjor, samt et foreløpig årsresultat. Tallene viser at konsernet reduserte sine kostnader med 1,2 milliarder kroner i fjor, som er 200 millioner kroner mer enn rammen for lønnsomhetsprogrammet som ble vedtatt for et år siden.

Det foreløpige årsregnskapet for 2009 viser en omsetning på 12,7 milliarder kroner, et driftsresultat på 832 millioner kroner og et årsresultat på 279 millioner kroner før skatt. Det er en forbedring på 1,019 milliarder kroner fra 2008, da konsernet endte med et underskudd på 740 millioner.

Bedre i fjerde kvartal

Kostnadskuttene og vekst i nettannonseringen resulterte i en forbedring på 470 millioner kroner i fjerde kvartal 2009. Siste kvartal endte med et driftsresultat på 348 millioner kroner, mot minus 122 millioner i samme periode i 2008. Resultatet er bedre enn medieanalytikerne hadde ventet.

– Lønnsomhetsforbedringen kommer som følge av en vellykket gjennomføring av konsernets lønnsomhetsprogram, kombinert med fortsatt vekst på internett. Vi er svært fornøyd med å ha forbedret resultatet betydelig i fjerde kvartal. Selv i svake annonsemarkeder har rubrikknettstedene våre vist en kraftig vekst kombinert med marginforbedring, sier Schibsteds konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.

Media Norge inn

Resultatet før skatt endte på 168 millioner kroner i fjerde kvartal, mot 2,1 milliarder i minus i samme periode året før. Det dramatiske tallet på tampen av 2008 skyldtes en nedskrivning av virksomheter med 1,6 milliarder kroner, først og fremst de spanske rubrikktjenestene.

Driftsinntektene i fjerde kvartal 2009 endte på 3,57 milliarder kroner, som er en økning på 10 prosent sammenliknet med tilsvarende periode året før. Økningen skyldes primært at det nye datterselskapet Media Norge er innarbeidet i regnskapene fra og med tredje kvartal 2009. Underliggende falt Schibsteds annonseinntekter med 0,1 prosent, noe som innebærer en utflating fra tidligere perioder i 2009. Opplagsinntektene økte underliggende med 2 prosent.

God vekst på nett

Schibsted har god vekst i inntektene fra sine nettaktiviteter. I fjerde kvartal økte driftsinntektene fra online rubrikk med 14 prosent, og driftsmarginen (EBITA) var 25 prosent (14 prosent året før). Nettaviser økte driftsinntektene med 26 prosent, og hadde en driftsmargin på 5 prosent (0 prosent).

I fjerde kvartal fullførte Schibsted lønnsomhetsprogrammet for 2009. Tiltakene har gitt effekt på 1,2 milliarder kroner som helhet, og er dermed foran planen på 1 milliard. Det skyldes delvis raskere gjennomføring av tiltakene enn opprinnelig planlagt. Innen utgangen av 2010 skal effekten av lønnsomhetstiltakene opp i 1,6 milliarder kroner.

– Lønnsomhetsprogrammet er gjennomført som planlagt og Schibsteds medarbeidere har klart å utnytte tøffe markedsforhold til å videreutvikle og styrke våre posisjoner. Markedsforholdene er ennå usikre, og vi planlegger for en fortsatt krevende periode, sier Ryssdal.

Selger virksomheter

Schibsted fortsetter også arbeidet med å rendyrke virksomheten og frigjøre kapital. Schibsteds aksjer i Basefarm ble solgt for 130 millioner kroner og aksjene i Teleadress ble solgt for 60 millioner svenske kroner i fjerde kvartal. Schibsted arbeider med å selge Schibsted Trykks eiendom i Oslo, et salg som kan innbringe 750 millioner kroner. Media Norge har inngått avtale om å kjøpe 60 prosent av Schibsted Trykk fra Schibsed, med virkning fra 1. januar i år.

Schibsted fortsatte utviklingen av nye rubrikknettsteder i fjerde kvartal. Nettsteder basert på Blocket-konseptet ble lansert i Indonesia og Finland. I første kvartal i 2010 er konseptet blitt lansert i Sveits og Ungarn, og er dermed til stede i 11 markeder utenfor Sverige.

Konsernstyret foreslår et utbytte på 1,50 kroner for 2009.

Powered by Labrador CMS