Per Axel Koch. Foto: Polaris Media
Fremgang for Polaris
Fram i fjerde kvartal, men ned med 70 millioner totalt i 2009.
Polaris Media bedret både omsetning og resultat i fjerde kvartal. Da gikk samtlige datterselskaper fram, men resultatet for året gikk ned med 70 millioner kroner. Konsernsjef og konsernledelse har frasagt seg bonus for 2009.
Totalt omsatte Polaris Media, som fra april i fjor også omfattet Sunnmørsposten og Romsdals Budstikke, for 1,72 milliarder i 2009. Det var en nedgang på 70 millioner kroner sammenlignet med det proforma regnskapet for 2008.
Kuttet kostnader
Resultatet før omstillingskostnader, avskrivninger og skatt for hele 2009 havnet på 152 millioner kroner, også ned 70 millioner kroner fra året før. Polaris Media hadde brukte 39 millioner kroner på omstilling i siste kvartal, i all hovedsak i form av sluttpakker og AFP.
Polaris Media gjorde innsparinger på 88 millioner kroner i 2009 og skal videreføre spareprogrammet i år. Den samlede effekten av tiltakene i perioden 2009 – 2012 vil være i størrelsesorden 160 millioner kroner. Tiltakene skal innebære en nedbemanning på rundt 120 årsverk i perioden 2009 – 2012.
Svakere annonseinntekter
Annonseinntektene falt med 91 millioner kroner, fra 958 millioner kroner i 2008 til 867 millioner kroner i 2009.
Konsernet økte annonseomsetningen på nett med en million kroner. Nettomsetningen på 90 millioner kroner utgjør 10,4 prosent av konsernets totale annonseinntekter.
Som følge av prisøkninger vokste opplagsinntektene med 29 millioner kroner, til totalt 476 millioner kroner i 2009.
Venter marginal oppgang
For inneværende år tror ikke ledelsen i Polaris Media på noe stort oppsving.
– For 2010 forventer Polaris Media et annonsemarked på nivå med 2009, men med en forsiktig vekst på nettannonser. Polaris Media har fokus på å øke nettets andel av annonseomsetningen gjennom forsterket satsing på digitalt innhold. Konsernets opplagsinntekter forventes å øke som følge av økt leserbetaling, heter det i kvartalsrapporten.
Polaris Media annonserte tidligere denne uken et trykkerisamarbeid med Edda Media. I rapporten for fjerde kvartal heter det at konsernet skal spille en aktiv rolle i konsolideringen av trykkeribransjen i Norge.