VG Nett skriver nytt kapittel på Facebook

Sluser brukere rett til Facebook. Bruker verdens største nettsamfunn til å styrke journalistikken.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Rett før helgen hadde VG Nett en forsidehenvisning på VG Nett om konfirmanter som får gaver til samlet verdi over 50.000 kroner. Klassisk sak for unge håpefulle og gamle grinebitere, med stort klikkpotensial. Men forsidelenken brakte leserne til en uvant adresse.

Facebook-siden Grensesetting ble opprettet 18. mai og hadde tirsdag 2.085 tilhengere, altså FB-brukere som hadde vært innom og i tillegg trykket på Liker-knappen. Det innebærer at oppdateringer på VGs Facebook-side vises på deres egen FB-vegg.

Fagpanel

René Svendsen, som er Redaksjonssjef for utvikling i VG Nett, forteller at det nye ved Grensesetting ikke er bruken av Facebook, men at verdens største arena for digital samtale tas i bruk før første ord er skrevet i avisa:

– Vi har 15 VG-sider på Facebook. De fleste dreier seg om faste innholdselementer og temaer, som Sport, Rampelys, Bil og Motor. VGTV er den største, med 16.000 tilhengere.

– Grensesetting ligner mest på FB-sidene våre om togkaos og svineinfluensa, som nå er nede i rundt 7.000 «likere» hver. Men de var svar på saker som allerede holdt høy temperatur i nyhetene. Det nye er at vi starter Facebook-samtalen om et tema allerede før første ord er skrevet.

FB-siden om grenser for barn og ungdom har engasjert tre fagfolk som gir brukerne råd. VGs journalister deltar i debatten, som også redigeres fra Akersgata.

Moderering

– Det er teknisk mer krevende enn å moderere samtalene på VG-bloggen. Hvis noen saboterer og må utestenges, krever det at vi melder fra til Facebook. Du kan ikke akkurat ringe dem. Skjønt nå ser det ut som FB kanskje har gitt sidenes eiere større kontroll. Det er ikke så godt å følge med på endringene der, sier Svendsen.

Samtidig understreker både han og sjefredaktør Espen Egil Hansen at tonen på Facebook normalt er svært konstruktiv og at overtrampene blir færre enn i andre fora. De aller fleste opererer med fullt navn, ytringer er synlige for venner, og det er flere kvinner der enn på VG Blogg.

Avisa har fått mange nyttige innspill fra foreldre og ungdommer og planlegger å vise noen av dem i papirutgaven denne uka.

– Folk er på Facebook, sier Hansen.

– Dette er ikke et medium, men et nettverk. Vi har beveget oss fra et entydig mål om at alle skal komme til oss. Nå kommer vi ofte til leserne der de er.

VG Nett oppfordrer egne journalister til å bruke 10 prosent av arbeidstida på digital kildepleie, derunder sosiale medier.

Powered by Labrador CMS