Redaktør i A-magasinet, Kjersti Løken Stavrum. Foto: Kathrine Geard
Redaktør i A-magasinet, Kjersti Løken Stavrum. Foto: Kathrine Geard

Klok femåring

Og på nyåret kan det komme endringer på A-magasinet, om enn ikke de største.

Published   Updated

Fredag er det fem år siden «nye» A-magasinet kom på gata. Journalisten løftet opp telefonen for å høre med redaktør Kjersti Løken Stavrum hvordan hun vil karakterisere disse fem årene.

– For oss har det vært fem fantastiske år. Vi føler vi har fått overveldende god respons på magasinet. Vi har lyktes med vårt lille litt unnselige magasin som har drevet opp løssalget og gitt oss masse nye lesere, sier hun.

Løssalg

Faktum er at løssalget til morgenutgaven på fredager i september i år var på 38,6 prosent høyere enn det var før A-magasinet ble lansert i oktober 2005.

– Det har i perioder vært høyere også, men det er klart markedet har forandret seg. Vi har vært veldig opptatt av løssalget, fordi det er en viktig indikator på om magasinet fungerer.

– Hva vil du si fungerer best?

– Det som har vært vellykket for oss er at vi har laget et blad som er annerledes, og som vi tror er riktig for Aftenposten og for leserne som velger Aftenposten. Vi har ikke kjendiser, bolig, skjønnhet og mote. Vi har knapt nok kultur, men det er fordi vi har en god kulturseksjon i avisen hver dag. Vi har også et mindre i format og tykkelse enn våre nærmeste konkurrenter.

– Men hvordan skiller journalistikken i A-magasinet seg fra sine konkurrenter?

– På det som ikke er der. Og så vil jeg si at jeg er stadig imponert over de store konkurrentene våre i markedet. De er gode og norske lesere har svært gode avismagasiner å velge mellom.

Bokblad

– Det har vært mange oppslag denne høsten basert på bøker, er dette en trend i A-magasinet?

– Nei det er ingen trend, snarere er det høst. Jeg må se om det er helt riktig. Tre av de siste åtte oppslagene har vært basert på ulike bøker. Et sikkert tegn på at vi står midt i bokhøsten.

– Det har også vært mye skjebnestoff i bladet.

– Ja, men godt helgestoff må være menneskelig og engasjerende, og så må det være noe man kan lære noe av. Det er i hvert fall det vi forsøker å få til. Leserne skal få artikler som engasjerer og som er til å bli klokere av. Vi vil at leserne skal lære noe hver utgave.

Før og nå

– Det var flere som var negative da dere lanserte for fem år siden og gjorde det klart at dette var langt fra det gamle A-magasinet. Hvordan er tilbakemeldingene nå?

– En viktig lærdom fra lanseringen er at man i en sårbar fase lett kan bli påvirket av den ene sure eposten, eller av hva kollegene og naboene sier. Vi fikk kanskje kun en god anmeldelse etter lanseringen, resten var ikke begeistret. Tre uker etterpå gjorde vi en kvantitativ undersøkelse og da fikk vi det bildet som har holdt seg siden: Det viste at leserne generelt var svært tilfreds med innhold og profil.

– Og de neste fem, hvor går A-magasinet da?

– Det er så vanskelig å forutsi i dette markedet nå. Det er så vanskelig at det skaper masse energi og pågangsmot. Vi skal forandre oss og vi bytter for øvrig trykkeri på nyåret. Om vi ikke begynner med blanke ark, skal vi begynne året annerledes. Vi ser på alt, men vet at vi er såpass godt likt at det er like stor fare for å skuffe fornøyde lesere som å tiltrekke oss nye. I disse tider tar vi godt vare på leserne våre!