Foto: Kathrine Geard
Bonytt Bad rett til topps
Lanserte eget iPad-magasin på lørdag, topper den norske salgsstatistikken på mandag.
Hjemmet Mortensen har lansert Bonytt Bad som er et eget magasin kun laget for iPad. Prisen er satt til 39 kroner, mens papirutgaven av Bonytt koster 75 kroner.
Da iPad-magasinet ble varslet i midten av oktober, lovte Anne Kolberg, som er ansvarlig redaktør og direktør for boligområdet i Hjemmet Mortensen, at Bonytt Bad skulle gi leseren en ny, men likevel velkjent leseropplevelse.
– E-magasinet bruker multimedieelementer, samtidig som det har det tradisjonelle magasinets tydelige redigering, sa hun den gang.
Mer pop en sinnafugler
Mandag ligger Bonytt Bad på toppen av listen over iPad-apper solgt gjennom iTunes i Norge, foran kjente apper som «Angry Birds» og norsk tastatur for iPad.
Dagens Næringsliv, som kun har lansert en pdf-basert versjon av avisen, ligger på 10. plass.
På twitter har Hjemmet Mortensens nye magasin fått masse positive tilbakemeldinger.
Horisontalt og vertikalt
Bonytt Bad fremstår som et rendyrket iPad-magasin, med interaktive elementer og enkel navigering. Man blar seg gjennom sidene både horisontalt og vertikalt. Layouten endrer seg når man vipper iPaden fra horisontalt til vertikalt, slik at man alltid har en optimal design.
I tillegg har man sørget for at annonsene også er tilpasset nettbrett, og ikke kun er statiske elementer.
Sidene er produsert for å passe inn i iPadens format, og fremstår derfor som noe helt annet enn pdf-versjonene av norske titler som fram til i dag har vært tilgjengelig på nettbrettet til Apple.
Test selv
Hjemmet Mortensen bruker Adobe Digital Publishing Suite, som er samme produksjonsverktøy som Wired bruker. Pakken fra Adobe ble tilgjengelig i åpen beta forrige mandag, det eneste man trenger for å teste iPad-utvikling er siste versjon av InDesign. Denne kan man også teste i 30 dager.
Hjemmet Mortensen har også lagt ut en video som viser det nye magasinet:
Bonytt Bad - Demo video from Fredrik Antonsen on Vimeo.