Steve Jobs. Foto: Ben Stanfield/http://www.flickr.com/photos/acaben/541420967/in/photostream/

Frykter at Apple lukker døra

Forvirring i bransjen etter signaler om at Apple vil styre alt salg av iPad-abonnement, for å skjerme sin 30-prosentandel.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Apple kan være i ferd med å lage et hermetisk lukket system for salg av iPad-abonnement på aviser og magasiner, slik teknologigiganten gjorde med salg av musikk via iTunes. Varsler om angivelige endringer i retningslinjene for Apple App Store har skapt uro og sinne i mediebransjen i flere land, der også politikere ringer med alarmklokkene.

I de to største avisene her i landet, VG og Aftenposten, er det spenning og delvis bekymring over Apples neste trekk. Begge satser på egne betalingsløsninger for iPad-abonnement, når gratisperioden er over. VG+ har vært på lufta siden 9. desember, mens Aftenposten om kort tid sender sin applikasjon inn til godkjenning hos Apple.

Apple tar 30 prosent av prisen for enkeltsalg og abonnement på apper via App Store.

Loses videre

Til nå har Apple også tillatt at utgiverne, i praksis de store, loser folk videre til salg av iPad-abonnement på sine egne nettsider. Dermed går Apple glipp av sin faste 30-prosents andel. Mindre medieselskaper, som ikke har ressurser til et eget abonnements- og betalingssystem for iPad, har akseptert at Apples forsyner seg med nær en tredjedel av inntektene for å ta seg av salg og betalingsformidling.

Denne uka omtalte teknologinettstedet Mondaynote.com e-poster fra Apple til en del utgivere. De tyder på at selskapet er i ferd med å stanse muligheten til eksternt salg av iPad-abonnement. Mondaynote.com viser til en melding fra Apple om at alt abonnementssalg skal skje innenfor App Store/iTunes-systemet etter 30. juni i år.

Alarm

Dette skal ha opprørt medieselskaper, utgiverorganisasjoner og politikere i flere land. Både den franske finansministeren og Belgias næringsminister har ifølge Mondaynote.com engasjert seg i saken, med tanke på å la konkurransemyndighetene se på forholdet.

Også et annet forhold bidrar til å øke skepsisen til Apple. Nettstedet Apple Insider meldte nylig at en rekke europeiske aviser skal ha fått beskjed fra Apple om at de fra 1. april ikke lenger kan tilby papirabonnentene sine gratis tilgang til egen iPad-versjon. Årsaken som oppgis er den samme: Apple vil ikke gå glipp av sine 30 prosent fra salget av iPad-abonnement.

Journalisten har bedt Apple Norge bekrefte eller avkrefte ryktene om endringer i abonnementsløsningen for iPad-applikasjoner, men selskapet har ikke svart på henvendelsen.

Bekymret

Utviklingsredaktør Anette Mellbye i Aftenposten betegner det som bekymringsfullt hvis Apple gjennomfører de omtalte endringene i retningslinjene for Apple App Store.

– Det har ryktes lenge at Apple kommer til å lansere en abonnementsløsning for aviser. Men vi vurderer det slik at vi kommer til å sende inn appen med en gratisperiode, deretter med egen betalingsløsning.

Administrerende direktør i VG Mobil, Tor Jacobsen, er spent på hvilken betalingsløsning som kommer fra Apple.

– Både i forhold til hvordan den ser ut fra et brukerperspektiv, hvilke muligheter den gir oss, hvilken cut de tar og om dette vil ha konsekvenser for medienes egne betalingsløsninger. Apple har jo en historikk i å lage svært brukervennlige løsninger, så det er ikke gitt at dette er utelukkende negativt for oss.

– Synes du at Apple nærmer seg en farlig dominerende rolle?

– For alle parter er det bra med konkurranse, og det gjelder også her.

Mellbye svarer dette på samme spørsmål:

– At myndighetene i Belgia og Frankrike vil løfte opp denne saken, gjør jo spørsmålet aktuelt.

Powered by Labrador CMS