Krangler om hvem som er størst
Klikk og DinSide slåss om status. Hvem har rett?
I et blogginnlegg fastslår Klikk.nos redaktør Svein Erik Hole at nettstedet hans nå er landets største forbrukernettsted. Det synes administrerende direktør Petter Danbolt i Aller Internett er merkelig. Han har sett seg lei på at Klikk.no hevder å være Norges største fordi de har større trafikk enn DinSide.no, og stiller seg nokså uforstående til Svein Erik Holes tallmateriale.
– Jeg oppfatter dette som rent tull med tall. Det er faktisk ganske freidig å si at Klikk.no er en forbrukertjeneste sammenlignbar med DinSide.no. Klikk.no er snarere en samling av det HM utgir digitalt.
– I Klikk.no’s tall inngår Vi Menn og Her og Nå, Dr. Online, Det Nye og annet. Mener han at dette er forbrukerstoff? Og hele denne totalen sammenligner han så med DinSide.no. Dette er ikke bare å sammenligne epler med pærer; det er å sammenligne en hel god gammeldags fruktcocktail mot pærer, sier Danbolt.
Stusser
Danbolt viser til at også Aller Internett utgir kjendisstoff på SeHer.no, legetjeneste på Lommelegen.no, skriver om mote på KK.no og Henne.no. Trafikken på disse sidene legger ikke Aller inn i DinSide. Å gjøre det ville vært sludder, mener Danbolt.
Han forklarer at Aller Internett lever av å ha sterke og tydelige posisjoner med klare målgrupper gjennom å holde disse stedene skilt fra hverandre. Derfor stusser han vet Holes sammenligning.
– Aller Internett har jo også et totaltall for alle sine publikasjoner oppført på Gallup-listen, men vi har det der det hører hjemme, nemlig på samkjøringslisten, sier Danbolt, og legger til:
– Aller Internett Samkjøring inneholder noenlunde tilsvarende stoffkategorier som det som inngår i Klikk, og skulle dermed være sammenlignbart. Aller Internett samkjøring er dobbelt så stor som Klikk, med en total dekning på rundt 1,1 mill. i uken, sier han.
Salig miks
Danbolt forklarer at det ikke er så veldig interessant å operere med dette tallet utover samkjøringen fordi de lever av å selge segmentert markedsføring gjennom nisjer.
– At de må samle alle sine svært forskjellige publikasjoner og servere det i én salig miks for i det hele tatt å bli større enn én av våre siter sier jo i grunnen det meste, sier Danbolt.
Danbolt skyter inn at det fra hans ståsted virker som om Klikk gjennom et ønske om å fremstå som Norges største nisjenettsted snarere har skapt landets minste breddenettsted.
– For vår del står ikke slaget om hvem som er størst på samkjøringslisten, men om hvem som er sterkest på de viktigste nisjene. På de viktige nisjeposisjonene er vi mange divisjoner over Klikk – rent bortsett fra at vi er dobbelt så store også på ren dekning når man faktisk sammenligner epler med epler, sier Danbolt.
Statusrapport
Svein Erik Hole forklarer at bakgrunnen for bloggen i utgangspunktet var å oppsummere det første hele driftsåret til Klikk.
– Din Side er på mange måter et forbilde for oss, og vi lar oss motivere av å konkurrere mot dem. Det mener vi at vi har klart på kvalitet. Nå er vi også like store. Det er vi stolte av. De er marginalt større enn oss på dagstall, vi er noe større på uketall og vi har 2,5 ganger så mange sidevisninger. Poenget mitt er at vi trafikkmessig har hatt et godt år, og det ville jeg takke leserne for.
Hole er enig i poenget til Danbolt om at Klikk har et bredere stoffområde enn det DinSide har, og er enige i at eneste fellesnevneren for de to nettstedene er at begge er forbrukernettsteder, med delvis overlappende innhold.
Mye innhold
Hole forklarer at selv om stofftilfanget til Klikk er bredere enn DinSide, selger også Klikk på nisjene og ikke bredden. Redaktøren sier at nettopp tallene for nisjene blir offentliggjort i bloggen og er tilgjengelig for alle.
– Mengden innhold er noe av bakgrunnen for at vi er blitt store så fort. At vi satser på ni nisjer mot Dinsides syv, gir oss selvfølgelig et fortrinn i forhold til total trafikk.
DinSide har tradisjonelt markedsført seg som Norges største forbrukernettsted. Hole forteller at det har Klikk ingen planer om. Klikk selger én og én nisje.
– Dette handler om å gjøre opp status. Vi skryter gjerne av DinSide, men det å være lov å skryte av seg selv også. Etter at Klikk spisset profilen for noen måneder siden, er vi blitt et forbrukernettsted, og dinside.no er i slik sammenheng den beste målestokken vi har.