Schibsted reduserer avisrisikoen i Sverige

Sender Svenska Dagbladet inn i ett nytt konsern hvor Schibsted ikke har kontroll.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Schibsted Sverige har inngått en intensjonsavtale med svenske MittMedia om å danne et nytt mediekonsern for abonnementsaviser.

Konsernet vil omfatte rundt 18 lokale abonnementsaviser i tillegg til Schibsteds riksavis. Ifølge en pressemelding fra Schibsted vil det nye konsernet ha en omsetning på rundt 3,3 milliarder svenske kroner. Schibsted vil i det nye selskapet få en eierandel på 30 prosent.

LES OGSÅ: Underskudd i BT

Om intensjonen blir en realitet, innebærer det at Schibsted ikke en gang vil ha negativ kontroll på driften i det nye selskapet.

- Vår intensjon er å bygge en sterk ny allianse i det svenske mediemarkedet, der avisene som inngår kan styrke sin posisjon ytterligere. Et slikt samarbeid vil kunne tilby bedre annonseløsninger, større kraft i digital utvikling samt skape enda bedre forutsetninger for den kvalitetsjournalistikken som utmerker Svenska Dagbladet, sier Raoul Grünthal, konsernsjef i Schibsted Sverige.

LES OGSÅ: Robotjournalistene kommer til Sverige

- Økt samarbeid i avisbransjen er en nødvendighet. Vi må bli enda sterkere digitalt og det krever ressurser. Schibsted er en utmerket partner for oss ettersom de er ledende i den digitale omstillingen. Ved en eventuell avtaleinngåelse åpnes spennende muligheter for samarbeid mellom avisene, der sterk lokal- og kommentarjournalistikk møter Svenska Dagbladets anerkjente nasjonale og internasjonale kvalitetsjournalistikk, sier styreformann Lars Leijonborg i MittMedia.

Svenska Dagbladets mistet 8.000 aviser til 156.300 aviser på ukedager og 9.200 på søndager til et opplag på 160.000 aviser i første kvartal.

Svenska Dagbladet stod i første kvartal for vel en fjerdedel (25,7 prosent) av omsetningen i Schibsted Sverige Mediehus, som inkluderer Aftonbladet og Schibsted Growth foruten Svenska Dagbladet. Sistnevnte har vært under Schibsteds kontroll siden sommeren 1998 da de kjøpte 62 prosent.

Schibsted Sverige, som også inkluderer Aftonbladet, hadde en omsetningssvikt på 48 millioner kroner i første kvartal og leverte en omsetning på 965 millioner svenske kroner.

De ansatte i Svenska Dagbladet er positive til den foreslåtte eierskapsendringen. Vanligvis, sier klubbleder Thomas Berglund, skaper eierskapsendringer en viss uro, men i dette tilfellet er de blitt overbevist om at dette er en god løsning som kan føre avisen fram. 

– Svenska Dagbladet er i dag en odde fugl i Schibsted Sverige og synergigevinstene med de øvrige virksomhetene er små. I mediekonsernet som nå er skisset opp vil Svenskan bli navet i en velstrukturert foretningsvirksomhet. Vi ser på dette som en offensiv satsing fra Schibsteds side hvor de går inn med betydelige ressurser.

 

Powered by Labrador CMS