Schibsted gir opp samarbeid med MittMedia

Svenska Dagbladet ikke inn i nytt konsern.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I en pressemelding onsdag opplyser Schibsted-konsernet at det ikke blir noe av planene om å danne et nytt mediekonsern for svenske abonnementsaviser.

I mai ble det kjent at Schibsted Sverige hadde inngått en intensjonsavtale med svenske MittMedia om å etablere et slikt mediekonsern. Konsernet ville i tilfelle omfatte rundt 18 lokale abonnementsaviser i Nord-Sverige, 10 i Midt-Sverige og i tillegg Schibsted-eide Svenska Dagbladet.

Dette ville innebære at Schibsted verken hadde mindretalls- eller flertallskontroll over det planlagte konsernet.

Det framgår ikke hva som er årsaken til at planene nå er lagt til side. I pressemeldingen heter det:

” Siden offentliggjøringen har Schibsted og MittMedia hatt konstruktive samtaler, men partene har konkludert med at forutsetningene for en transaksjon ikke er tilstede på nåværende tidspunkt. Intensjonsavtalen vil derfor løpe ut denne uken.”

Schibsted tror imidlertid at tettere samarbeid mellom abonnementsaviser vil være positivt, og vil fortsatt være åpen for strukturelle løsninger i markedet.

De ansatte i Svenska Dagbladet stilte seg positive til den foreslåtte eierskapsendringen da planene ble kjent i mai.

– Svenska Dagbladet er i dag en odde fugl i Schibsted Sverige og synergigevinstene med de øvrige virksomhetene er små. I mediekonsernet som nå er skisset opp vil Svenskan bli navet i en velstrukturert foretningsvirksomhet. Vi ser på dette som en offensiv satsing fra Schibsteds side hvor de går inn med betydelige ressurser, uttalte sier klubbleder Thomas Berglund.

Interessert i medienyheter? Følg Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:

 
Powered by Labrador CMS