KHRONO: Ansvarlig redaktør Tove Lie (t.v.) og journalist journalist Eva Tønnessen er best i fagpressen. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Første heldigitale vinner
Khrono stakk av med den aller gjeveste under årets utdeling av fagpresseprisene.
– For første gang vinner et heldigitalt medium Fagpresseprisen. Prisen er vel fortjent, og er også et sterkt signal om utviklingen i bransjen, sier juryleder Kjersti Løken Stavrum.
Torsdag kveld delte hun ut prisen til den uavhengige nettavisen ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Khrono. Bare ett år etter lanseringen.
Ifølge jurybegrynnelsen har vinneren etablert seg raskt innen sitt fagfelt og er en aktør av vår tid. Siden redaksjonen satser kun digitalt viser de hvordan en slik etablering sikrer at fagpressejournalistikken både når frem til målgruppen, men også gjør seg gjeldende langt utenfor denne.
«Juryen vil understreke at den også har notert seg sterke bidrag i de andre kategoriene for Fagpresseprisene: graveprisnominasjonen med undersøkende journalistikk om en varslersak ved høyskolen om karaktersetting, og ikke minst nominasjonen i kategorien journalistikk; den digitalt vakkert fortalte historien om dagbøkene som studentkullet fra 1941-42 ved Statens Lærerinneskole i husstell på Stabekk skrev over en periode på imponerende 60 år.»
Årets gravepris gikk til Karianne Dolonen og Ann-Kristin Bloch Helmers i Sykepleien for arbeidet «Helsesøstre slår alarm». Dette er en kartlegging som viser hvor få nye helsesøsterstillinger det kom ut av en bevilgning over statsbudsjettet på 180 millioner kroner.
«Vinneren er en redaksjon som utmerker seg med god journalistisk metode, klassisk og systematisk jobbing – og evnen til å skildre den store historien gjennom den lille fortellingen. (…) Årets vinner følger pengene, og viser hvordan redaksjonell satsing kan gi resultater – og stemme til en stemmeløs gruppe.» heter det i juryens begrunnelse.
Journalistprisen fikk Politiforums journalist Erik Inderhaug for reportasjen «Ut av skapet» om politistudenten som kom ut av skapet og gikk i landets største homoparade i full uniform.
«Journalist Erik Inderhaug jobbet hardt for å få homofile politifolk til å stå frem. I flere måneder bearbeidet han politistudent Åsmund Ebbestad som til slutt gikk med på å komme “ut av skapet” i fjorårets parade. I en varmt skrevet og faglig god artikkel viser Inderhaug hvorfor det likevel ikke er lett å være åpent homofil i politiuniform – og hvorfor det er viktig å ta steget ut av skapet.»
Fotoprisen gikk til Marius N. Pettersen og bladet Fjell og Vidde.
«Marius Nergård Pettersen har vandret i naturen i nærheten av Oslo og skildrer sine naturopplevelser med personlig nerve i det vi kan kalle et “utvidet naturfotobegrep”. Han frigjør seg fra mer tradisjonelle bilder av natur og dyr slik vi er vant til å se det. Prisvinneren bidrar til en fornyelse og en foryngelse av sjangeren naturbilder ved å legge stor vekt på naturens eget “rom”, i form av miljø, lysskiftninger og stemninger – uten nødvendigvis å ty til den mest spektakulære naturen vi har, hvor du som fotograf får mye gratis. Nergård Pettersen er ikke redd for å bruke seg selv i bildene, også med innslag av litt selfie-humor, og han utnytter de bildemulighetene moderne fototeknikk gir på en overbevisende måte.»
Sykepleien stakk også av med forsideprisen under utdelingen torsdag.
«En enkel, dristig og elegant førsteside. Den fører leseren kjapt inn i et omfattende og komplisert tema om mannehelse og kvinnehelse. Den pirrer nysgjerrigheten samtidig som den gir presis informasjon. I tillegg er stilen fra førstesiden viderebrakt gjennom hele den 44 sider lange temareportasjen.»
Fagpressens innovasjonspris gikk til =Oslo for deres sms-baserte betalingsløsning.
«Juryen er imponert over hvordan bladet har klart å skape en sikker plattform for inntekter også i fremtiden, ved at kjøper kan betale med SMS. Du taster en kode, får en kvittering og et magasin. Det unike i løsningen er at hver selger har sin egen kode, som gjør at de kan heve den provisjonen de har krav på.
10 % av salget av bladet skjer allerede på denne måten. Rett og slett en genial løsning som gjør at bladet kan jobbe videre sammen med sine helt spesielle selgere.»
Kommunal Rapport mottok markedsprisen for «Det offentlige gullegget.»
«Med «Det Offentlige gullegget» får Kommunal Rapport større oppmerksomhet fra annonsørene. Og bladet har fått større interesse fra leserne, som hovedsakelig er ledere i offentlig sektor. (…) «Det offentlige gullegget» har vært en inspirasjon for annonsører til å benytte fagpressen målrettet, noe som gavner hele fagpressen, og vi i juryen er glade for å kunne utrope Kommunal Rapport som klar vinner av Fagpressens markedspris 2014.»
Det ble også delt ut to diplomer i hver av kategoriene.