Pressekonferanse i Nydalen i forbindelse med at Sylvi Listhaug (Frp) går av som justisminister. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Pressekonferanse i Nydalen i forbindelse med at Sylvi Listhaug (Frp) går av som justisminister. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

3.267 saker om Listhaug på én uke – beskylder mediene for å ha stått i spissen for en heksejakt mot henne

NRK, P4 og VG topper statistikken over antallet medieomtaler.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag morgen er det klart at Sylvi Listhaug går av som justisminister. Hun kaller prosessen forut for avgangen «en ren heksejakt». Pressen var samlet i Justisdepartementet i Nydalen til pressekonferanse klokka 8.30 tirsdag morgen. 

Der beskyldte den avtroppende statsråden mediene for å ha ledet an i en heksejakt mot henne. 

– Surrealistisk

– Jeg opplever at alle partiene som har operert i denne saken, knebler ytringsfriheten. Det er et problem i Norge at debatten blir snever. Å stemple motstanderen for synspunkter som de ikke har, skjer veldig fort, spesielt når man er på den linja at man ønsker en strengere politikk, sa Listhaug på spørsmål fra NRKs kommentator Magnus Takvam.

– Det har vi sett til fulle de siste dagene, med god hjelp av media i den heksejakten som dere har stått i spissen for, fortsatte hun. 

Budskapet under pressekonferansen er at hun går av, blant annet av hensyn til ytringsfriheten.

– Jeg vil gjøre det som er riktig for ytringsfriheten i Norge, som jeg fremdeles skal kjempe for. Derfor går jeg av. Jeg ser at Arbeiderpartiet og andre prøver å kneble en viktig debatt, og prøver å få meg bragt til taushet. Det kan jeg ikke akseptere. Derfor fortsetter jeg min kamp fra Stortinget.

– Den siste uken har vært helt surrealistisk. Et Facebook-innlegg, som overhodet ikke hadde noe med 22. juli å gjøre, og som jeg har beklaget at ble lagt ut, har omgjort norsk politikk til en barnehage. Da mener jeg det er mitt ansvar å opptre voksent, skriver Listhaug på Facebook i forkant av pressekonferansen. 

Assisterende analysesjef i Retriever,<br>Sigmund Wøien.
Assisterende analysesjef i Retriever,
Sigmund Wøien.

Høyt trykk gjennom helgen

Uka før hun går av, har norske medier hatt 3.267 saker som handler om Sylvi Listhaug, viser en analyse som medieanalysebyrået Retriever har gjort for Journalisten. 

– At pressen har fulgt saken tett er det ingen tvil om, sier assisterende analysesjef i Retriever, Sigmund Wøien.

Sylvi Listhaug og konsekvensene av hennes Facebook-innlegg har vært den største nyhetssaken den siste uken.

Etter at Listhaug postet innlegget har hun blitt omtalt i over 3.000 oppslag, der omfanget av omtalen har økt fra dag til dag. Toppunktet var fredag i forrige uke. De riksdekkende kildene ligger øverst på listen over medier som publiserer mest om saken, ifølge Retrievers analyse.

– Gjennom perioden er det NRK.no, P4 og VG.no som holder det norske folket informert med flest oppslag – ofte i form av kontinuerlige oppdateringer om utviklingen i saken, sier Wøien. 

Tallene er basert på omtale i norske redaksjonelle medier. Dette inkluderer alle riksaviser og regionaviser på papir, samt papirutgavene av en rekke lokalaviser, magasiner og tidsskrift, alle landets nettaviser, samt de største og mest toneangivende TV- og radiosendingene.

Omtalen avtok noe i helgen, men det blir på ingen måte stille rundt Listhaug, sier Wøien. 

– Ofte ser vi at pressen generelt publiserer færre oppslag i helgene, men i dette tilfellet holdes medietrykket oppe. 

Aftenpostens redaktør Harald Stanghelle, som også er styreleder i Norsk Redaktørforening, er ikke enig i at det har vært en heksejakt mot Listhaug.

– Hun har ikke rett i at det er en heksejakt, men at hun har vært utsatt for et voldsomt press mot seg er helt riktig. Men å kalle det en heksejakt blir etter min oppfatning helt feil, sier Stanghelle til TV 2 Nyhetskanalen.

 

Kilde: Retriever
Kilde: Retriever
Antall saker om Sylvi Listhaug den siste uka. Fredag 9. mars postet hun innlegget på Facebook. Antallet medieoppslag toppet seg én uke senere.<br>Kilde: Retriever 
Antall saker om Sylvi Listhaug den siste uka. Fredag 9. mars postet hun innlegget på Facebook. Antallet medieoppslag toppet seg én uke senere.
Kilde: Retriever