Kjersti Mo er ansvarlig redaktør i Kamille. Foto: Kathrine Geard
Kjersti Mo er ansvarlig redaktør i Kamille. Foto: Kathrine Geard

Kamille størst blant kvinnene

Sterk framgang for Kamille og tilsvarende tilbakegang for KK har ført til tronskifte på opplagstoppen for kvinneblader. Men Tara øker aller mest.

Publisert   Sist oppdatert

For uke- og magasinpressen er opplagstallene for 2008 dyster lesing. Nesten samtlige av landets store titler går tilbake, men for Kamille er trenden den motsatte. Hjemmet Mortensens kvinneblad økte i fjor opplaget med 4.655 eksemplarer, fra 46.213 til 50.868.

I samme periode gikk Aller-konkurrenten KK tilbake med 11.274 eksemplarer, fra 54.809 til 43.535 og må derfor gi fra seg tittelen som Norges største kvinneblad til Kamille. I prosent betyr tallene at mens Kamille øker med 10,1, mister KK hele 20,6 prosent.

KK flest eksemplarer

I konkurransen mellom de to ledende kvinnebladene er det viktig å huske at utgivelsesfrekvensen på disse er forskjellig. Mens KK er ukentlig, kommer Kamille annenhver uke, slik at KK i 2008 fortsatt solgte langt flere blader enn Kamille totalt.

Et annet poeng i opplagskampen er at KK i fjor fikk ny redaktør, Gjyri Helén Werp. Hun kom fra nettopp Kamille.

Tara største opplagsvinner

Selv om Kamilles opplagsøkning tok bladet forbi KK, må HM-bladet likevel tåle at Bonniers kvinneblad Tara øker enda mer. Bladet økte i fjor opplaget med hele 7376 (23,5 prosent) til 38.704, og inntar dermed plassen rett bak Kamille og KK.

Også motebladet Costume opplever en pen opplagsøkning med 2929 (10,2 prosent) til 31.568, mens tallene både for Henne og Elle bør vekke bekymring. Henne gikk i fjor ned med 3785 (- 9,6 prosent) til 35.533, mens tilsvarende tall for Elle er -2794 (-8,1 prosent) til 31.734.

Ser vi bort fra KK, får Woman og ungkvinnebladet Det Nye størst prosentvis tilbakegang. Begge mister 12,8 prosent, som for Det Nye utgjør 6763 og for Woman 4630 eksemplarer. Opplagstallene for disse to ble i 2008 henholdsvis 46.035 og 31.558.