Ansvarlig redaktør Gard Michalsen i Medier 24 (til venstre) og sjefredaktør og administrerende direktør Jan Moberg i TU Media. Foto: Eirik Helland Urke/Teknisk Ukeblad
Teknisk Ukeblad inn på eiersiden i Medier24
Kjøper 10 prosent av Gard Michalsens medienettsted, men uvisst til hvilken pris.
For det vil redaktør Gard Michalsen ikke opplyse. Transaksjonen gjennomføres ved at Medier24 (M24) selger egne aksjer som M24 først har kjøpt fra et nyopprettet holdingsselskap som har fått overdratt Michalsens private aksjer.
– Prisen forblir mellom partene, er alt Michalsen vil si om hva TU betaler til Journalisten.no.
Verdsettelse fra 2 millioner til nær 0 på én måned
I juli skrev Medier24 at investor Chul Christian Aamodts Screensailor AS hadde kjøpt seg opp til 10 prosent av M24 for til sammen 200.000 kroner, noe som ga en verdsettelse av hele Medier24 AS på 2 millioner kroner.
Men i mellomtiden har Gard Michalsen privat overdratt sine 90 prosent av selskapet til det nyopprettede holdingselskapet Caroliussen Eftf. AS i en transaksjon til en langt lavere pris, opplyser han selv.
– De aksjene er overført til pålydende.
Da M24 ble opprettet i mai i fjor ble hver av de 100 aksjene satt til 300 kroner.
Michalsen frykter ikke en regning fra skattemyndighetene på over 400.000 kroner, basert på verdsettelsen av M24 på 2 millioner kroner, for å ha solgt sine private aksjer til et holdingsselskap eid av ham selv.
– Prising ved salg av enkeltposter basert på optimisme og fremtidstro, reflekterer ikke nødvendigvis selskapets reelle verdi per nå. Disse transaksjonene er også gjort i samråd med revisor, som både Medier24 og mitt holdingselskap nå er tilknyttet. Etter at det første salget til Screensailor ble gjort, har Medier24 AS levert et årsregnskap for 2015 på nær 400.000 i omsetning og et negativt årsresultat, sier Michalsen om forskjellen mellom verdivurderingene.
Wordpress oppfyller ikke behov
Redaktøren begrunner det å få TU på eiersiden med at de er langt fremme på mange områder og at de er en uavhengig og offensiv aktør.
– Også driver de med fagpresse og nisjenettsteder som Medier24 også gjør.
Samtidig bytter altså M24 ut publiseringssystemet Wordpress med TUs system Neo.
– Jeg har framsnakket Wordpress i snart to år, og det gjør jeg gjerne fortsatt: Det er en plattform som gjør det mulig å etablere en nettavis med noen tastetrykk fra kjøkkenbordet. Men Medier24 har nå både redaksjonelle og kommersielle behov som overgår min utviklingskompetanse - og å kjøpe eller bygge noe fra bunnen av koster mye. Neo gir en solid og stabil plattform, som er meget lesevennlig, og ikke minst har alle kommersielle muligheter som et offensivt bransjenettsted har behov for, sier Michalsen i en pressemelding.
Medier24 understreker i meldingen at avtalen og aksjesalget ikke betyr endringer i driften av nettavisen.
- Ikke annet enn at dette blir en ytterligere katalysator til en vekst som fortsatt akselerer. Og når redaksjonen utvides fra én til to om noen uker, betyr det økt fart på alle områder, sier Michalsen i meldingen og understreker at samarbeidet er rent teknologisk og kommersielt.