Teknisk Ukeblad legger om

Nå vil fagbladet nå flere med nytt design og løssalg.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fra denne ukes nummer av Teknisk Ukeblad er bladet å finne med skinnende gul logo i rundt hundre Narvesenkiosker landet rundt. To år før bladet feirer sine første 160 år, er det blitt frisket opp.

– Vi har ikke de altfor store ambisjonene for løssalget, sier ansvarlig redaktør Tormod Haugstad. Ifølge ham handler det også om å øke kjennskapen til bladet.

– Det er god markedsføring og viktig at bladet er tilgjengelig for andre enn ingeniører. Vi vet at det har vært etterspurt. Det skal heller ikke så mye til før vi går i break-even på denne salgsdelen, sier Haugstad.

Sterk vekst

Bladet har i dag et opplag på 125.000 eksemplarer  og satte tidligere i år ny leserrekord for fjerde år på rad med  340.000 lesere. For dem som har lest bladet en stund, vil det bli noe endringer.

– Det blir noen nye formater i bladet. Og så vil vi presentere journalistikken på en annen måte. Vi vil ha mer kontrast mellom flere korte og noen få lengre artikler. Derfor må journalistene lære seg å skrive kortere, sier Haugstad.

Det handler om maler. Så langt har redaktøren kuttet og tilpasset manusene til malen, men snart skal journalistene selv skrive inn på maler.

– Journalistene blir nok mer bevisst lengde når de ser sine egne sider. Ambisjonen med det nye konseptet er en mer ryddig og  tydeligere magasinpreget presentasjon.

Sminker brura

Samtidig som at bladet har fått en ansiktsløftning, arbeides det på spreng med å gi nettet en nip/tuck. I midten av juni får nettet også nytt utseende. Nettstedet får distribuert sine saker ut til samarbeidspartnerne E24 og ABC Nyheter, og selv om dette kun gir lenketrafikk, er antall brukere økt betraktelig slik at de nå har over 100.000 unike i uken.

Også dette er et ledd i å øke kjennskapen  til produktet, samt å gjøre seg interessant for nye lesere.

– På nett ønsker vi et nyhetstrykk hver dag med saker fra relevante bransjer. Vi skal  i tillegg ha to-tre saker hver dag som er mer forbrukerorienterte og som lever gjennom døgnet.

TU har også en Ipad-versjon klar, men venter på en avklaring rundt momsspørsmålet.

Powered by Labrador CMS