– Åpner ikke for mer sponsing

Sven Egil Omdal kaller et forslag om å merke reportasjer der andre har betalt reiseregninga for kapitulasjon. Leder for NJs tekstreklameutvalg, Audun Solberg, er ikke enig.

Publisert Sist oppdatert

Tekstreklameplakaten har vært til vurdering, og et NJ-utvalg har foreslått at «det skal gå svært tydelig fram av teksten/reportasjen at turen har vært sponset - og av hvem». Dette mener redaktør og kommentator Sven Egil Omdal i Stavanger Aftenblad, innebærer en liten kapitulasjon.

God realpolitikk

Den tidligere NJ-lederen minner om at organisasjonen skal forsvare fagets uavhengighet, integritet og etiske standard.

«I motsetning til mange andre fagforbund inntar journalistlaget ofte standpunkt som gjør tilværelsen vanskeligere for medlemmene. Denne gangen slakkes tømmene litt. Synden har vist seg å være uutryddelig, tekstreklamen har spredd sine røtter inn i selv de mest puritanske redaksjoner, så da er det vel bedre å fortelle leserne hva som foregår enn å late som om det ikke går an å kjøpe seg litt pen omtale?» spør Omdal.

Han konkluderer med at NJs knefall for «pressens manglende vilje til å følge egne prinsipper er sikkert god realpolitikk, men konsekvensen kan lett bli at morgendagens aviser ser ut som små amandautdelinger, fulle av endeløse takksigelser til alle som har betalt for ufarlighetene».

Ikke behandlet

Forslaget Omdal omtaler er fra et NJ-utvalg som ledes av Audun Solberg (VG). Landsstyret får saken på sitt bord førstkommende torsdag.

Solberg sier i en kommentar at Omdal har skrevet en interessant kommentar, og at det er bra med debatt og diskusjon.

– Jeg ser poenget med at sponsorer vil få mer reklame når mediene opplyser om dem, men jeg er ikke enig at det er verre enn tausheten som råder i dag. Og jeg er ikke enig i premisset om at forslaget innebærer en liten kapitulasjon, sier Solberg, og viser til man beholder alle formuleringer som ligger i dagens tekstreklameplakat.

– Vårt forslag åpner ikke for mer eller mindre sponsing enn i dag. Og fra vår side har det aldri vært meningen å gjøre dette mer akseptabelt. Hovedregelen er fortsatt at sponsing ikke skal forekomme, og det må være en stram praksis på dette. De gangene det likevel skjer, ønsker vi å løfte sponsingen ut av støvkrokene og at troll kan sprekke i møte med offentligheten.

Det verste

Solberg har ikke tro på at et totalforbud vil fungere, men understreker at det er viktig å få slutt på at store og ressurssterke redaksjoner lar seg sponse, slik Journalisten dokumentere nylig.

– Etter vår oppfatning er dette forslaget å skjerpe reglene, ikke å slakke tømmene. Men vi tar gjerne imot innspill på hvordan vi kan gjøre tekstreklameplakaten enda bedre. Det verste av alt vil være å fortsette som i dag der «alle» gjør det, men ingen snakker om det, sier Solberg.