Redaktør fristet med tekstreklame

Kulturredaktør søkte etter reiseskildringer, og tilbød sponsorhjelp til reisen.

Publisert Sist oppdatert

På nettsamfunnet Underskog etterlyste kulturredaktør Tor Hernan Floor i Campus reiseglade mennesker som vil selge sine skildringer til magasinet.

«Dette innlegget er ikke ment som en promotering for våres magasin, snarere enn henvendelse med et tilbud til reiselystne med ønske om kompensasjon for noe av reiseutgiftene i form av honorar for reportasjen, i tillegg til at vi har nære bånd med ulike flyselskap som kan være villig til å diskutere sponsing av flyreisen mot et publisert bidrag,» skrev Floor.

Følger Redaktørplakaten

Bjarne Vasset jr. som er daglig leder i Campus var ikke klar over innlegget til Floor før noen timer tidligere.

– Det er spesielt skrevet, så det må jeg ta en prat med Floor om. Vi følger Redaktørplakaten, så det synes jeg høres spesielt ut.

– Floor skriver at dere har nære bånd med flyselskap og at de sponser billetter mot publiserte bidrag. Er dette praksis hos dere?

– Nei, men hvis et flyselskap har lyst til å betale billetten må de gjerne det. Vi har ingen avtale med noen flyselskap, hverken på redaksjonellplass og på annonseplass, sier Vasset.

Følger Vær Varsom-plakaten

En knapp halvtime etter at samtalen er ferdig ringer Vasset tilbake igjen og forklarer at innelegget er endret på. Han understreker at Campus har nulltoleranse for slik sponsing og at redaksjonen følger Vær Varsom-plakaten. Han forteller videre at han ikke så Floors innlegg før det ble publisert.