Hege Haukeland Liadal. Foto: Arbeiderpartiet, flickr.
Kulturkomiteen vil la aviser ringe kundene sine
Regjeringen fikk ikke gjennomslag for forslaget om å forby næringsdrivende å kontakte kunder på telefon.
Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Da regjeringen i fjor la fram forslag om å forby næringsdrivende å kontakte eksisterende kunder på telefon møtte det stor motstand fra mediebransjen. Mange aviser lever av abonnementsinntekter og henter nemlig inn kunder via telefon.
Redaktørene i Schibsted-avisene Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad var blant dem som advarte mot forslaget.
– Når mediebransjen protesterer er det ikke først og fremst på grunn av arbeidsplassene, men på grunn av journalistikken og journalistikkens samfunnsfunksjon, skrev sjefredaktør Espen Egil Hansen i Aftenposten i et innlegg i egen avis, også signert redaktørene i de andre avisene.
Tirsdag leverte Stortingets kulturkomite en enstemmig innstilling om å ikke gi regjeringen gjennomslag for forslaget, skriver Klassekampen.
– Dette var et kritisk punkt, og her har kulturkomiteen valgt å lytte til innspillene fra blant annet forsikringsbransjen og mediebransjen, sier Hege Haukeland Liadal, medlem av kulturkomiteen, til avisen.