LO og Telenor vil forsøke å selge sentrale poster i Amedia for en høyere pris enn det Sparebankstiftelsen DNB ville betale. På bildet LO-leder Gerd Kristiansen og direktør André Støylen i Sparebankstiftelsen DNB. Foto: Martin Huseby Jensen
LO og Telenor gjør nytt forsøk på å selge Amedia-poster
Forsøker å selge eierskap i blant andre Budstikka, Nettavisen og NTB på egen hånd, skriver DN.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
LO og Telenor forsøker å selge eierpostene etter å ha sikret seg en opsjon i forbindelse med salget av Amedia, skriver Dagens Næringsliv.
Sparebankstiftelsen DNB kjøpte i februar mediekonsernet Amedia for 395 millioner kroner fra LO, Telenor og Fritt Ord. Selgerne var ikke fornøyde med prisen, og mot slutten av forhandlingene var avstanden mellom partene så stor at det ble lagt inn noen helt spesielle opsjonselementer for å bygge bro mellom partene, ifølge avisen.
Den ene opsjonspakken omfatter Nettavisen, som i dag er eid 50/50 av Amedia og Egmont, og Budstikka, der Amedia eier 31,5 prosent. I den andre pakken ligger NTB (Amedia eier 43,1 prosent), Hamar Arbeiderblad (21,5 prosent), Gudbrandsdølen Dagningen (40 prosent) og andre selskaper.
– Eierne sa at de mente disse eiendelene var mer verdt enn prisen vi satte på dem. Vi sa «OK, da får dere holde dem utenfor salget». Men så endte det med denne løsningen for å få på plass en avtale til slutt, sier administrerende direktør André Støylen i Sparebankstiftelsen DNB.
Han bekrefter at det pågår omfattende sonderinger for å se om det finnes kjøpere som er villige til å betale mer enn stiftelsen ville legge på bordet.
LO og Telenor har frist til 22. august med å utøve én eller begge opsjoner, altså seks måneder etter at salgsavtalen ble inngått. De ønsket ikke å kommentere saken overfor avisen tirsdag.