Budstikka vurderer å bli morgenavis. Foto: Birgit Dannenberg
Budstikka kutter 20 nye årsverk
Samtidig vurderer avisen å legge om til å bli en morgenavis.
Kuttene i mediebransjen fortsetter. Denne gangen er det Asker og Bærums Budstikke som utvider sine pågående kostnadstiltak med å kutte ytterligere 20 årsverk. Fra før er 10 årsverk allerede vedtatt og i ferd med å gjennomføres.
Får tilbud
Administrerende direktør Terje Tandberg sier at alle avisens ansatte får et tilbud, som står ut året, om en sluttavtale.
– Alle har mulighet til å søke om sluttpakke. Samtidig vil vi snakke med de som vi mener bør få det. Til slutt vil vi beslutte hvem som får sluttavtale ut fra bedriftens behov. Det er en helt vanlig prosess, sier Tandberg til Journalisten.
Svak utvikling
I en pressemelding fra avisen forklares kuttene med negativ opplags- og inntektsutvikling for papiravisen.
– Selskapet har god utvikling på nettet, men som for alle mediehus tar det tid å utvikle de digitale inntektene. Vi har foretatt vesentlige reduksjoner i andre kostnader, men må også redusere antallet ansatte, sier Tandberg i pressemeldingen.
Morselskapet til avisen har allerede redusert kostnadene med 4,5 millioner kroner i år, sammenlignet med i fjor. Det forventes at de nye kuttene vil få en årseffekt på mellom 15 og 17 millioner kroner frem til 2016.
Drøftingssamtaler
Redaksjonsklubben skriver i en uttalelse at de syns det er trist at de må ta farvel med kolleger på denne måten.
– Bedriften har alt de siste årene hatt en betydelig nedbemanning som har gitt en rekke utfordringer for både de ansatte og bedriften, heter det i uttalelsen, som er signert klubbleder Tom Magne Armann.
Han skriver videre at de har hatt drøftingssamtaler med ledelsen om frivillige sluttpakker. Det har klubben gitt sin tilslutning til.
Morgenavis
Samtidig kan onsdagens nyhet om at Aftenpostens legger ned Aften som aftenavis få konsekvenser for Budstikka. Årsaken er at avisen kjøper distribusjonstjenesten på ettermiddagen av Aftenposten.
Tandberg bekrefter overfor Journalisten at avisen vurderer å legge om distribusjonen av Budstikka til en morgenavis.
– Det er snakk om ulike løsninger. Det er naturlig for oss å vurdere morgendistribusjon, sier Tandberg til Journalisten.
Han understreker at avisen også vurderer fortsatt ettermiddagsdistribusjon.
Tandberg sier at avisen vil ha samtaler med Aftenposten Distribusjon (AD) om hva som vil skje før de konkluderer. Avtalen mellom Budstikka og AD har en oppsigelsestid på ett år.