Nakenprins gir klagestorm

The Sun trykte bildene av en naken prins Harry. Det ville mange briter gjerne vært foruten.

Engelske prins Harry har vært i medienes søkelys tidligere etter utagerende festing, som i naziuniform. Denne gangen var det turen til Las Vegas som endte med nakeneksponering på det amerikanske kjendisnettstedet TMZ

Og når bildene først er ute, følger gjerne andre medier etter. Som Rupert Murdochs The Sun. Bildene skal ha vært særdeles viktig for avisen å publisere for å teste pressefriheten, er det blitt hevdet i sosiale medier. 

Fredag trykket avisen bildene, og reaksjonene strømmet til engelske Press Complaint Commission (PCC). Ifølge Independent var oppslaget samme ettermiddag klaget inn 850 ganger. 

I samme artikkel står det Slottet ikke har noen uttalelser utover at det var opptil redaktørene selv å vurdere hva de satte på trykk. 

Slottet truet

Guardian skrev dagen før oppslaget i Sun at prins Charles’ advokater truet med søksmål mot aviser som satte bildene på trykk, selv om de allerede var publisert på nett. 

- Argumentasjonen om offentlighetens interesse, slik det er forstått i engelsk lov, gjelder ikke for disse bildene, skriver advokatfirmaet Harbottle & Lewis i et brev til britiske redaktører. 

Bildene skal ifølge samme artikkel ha gått for 10.000 pund. Og på et tidspunkt var 10 britiske og irske aviser interessert i å kjøpe dem. 

Talsmann Jonathan Collett i PCC sier i et intervju med ITV at de ikke vil ta affære mot publiseringen før det kommer en formell klage fra kongehuset. 

Før helgen var det ikke kommet noen formelle klager fra slottet, utover advokatbrevet. Snarere skriver Mail at kongehuset har reist en vegg av taushet rundt bildene. 

Måtte fortvente publisering

Ifølge parlamentsmedlem Louise Mensch er det kanskje ikke så overraskende. Mensch sitter i kultur-, media- og sportskomiteen i parlamentet og mener at prinsen på ingen måte kan forventet et privatliv når han inviterer folk opp på sitt eget hotellrom. 

- For å se det på en annen måte, vi kan ikke ha en situasjon hvor pressen som helhet er så redd Leveson-undersøkelsene at de nekter å trykke ting som er i offentlighetens interesse, sier hun til Telegraph og legger til:

- Pressen kan være griseste, irriterende og kan utvise dårlig vurdering, men en fri presse er en absolutt hjørnesten i et sant demokrati. Og uansett hva Lord Leveson mener, vi må ikke ha en presse som er regulert. 

Murdoch på ballen

Så hva med eieren, Rupert Murdoch. Mannen som indirekte uløste Levesons gransking av pressen i England. Ifølge Independent er medieeieren langsint på Leveson og brukte bildet til å trosse utvalget. 

Ifølge artikkelen skal Murdoch ha ringt sjefen for de engelske avisene i gruppen, Tom Mockridge, og refset ham for å droppe bildene av frykt for konsekvensene. 

En sentral kilde forteller at Murdoch skal ha sagt til Mockridge at det handler om prinsipper. 

- Vi kan ikke drive på denne måten. Vi burde trykke dem og si til Leveson at vi gjør det for pressefriheten.

 

Powered by Labrador CMS