Foto: Monika Flueckiger/World Economic Forum.
Tror Murdoch vil ødelegge Times
Gamle spådommer om igjen.
Da Rupert Murdoch kjøpte The Times Newspapers på begynnelsen av 80-tallet ble avisen spådd et snarlig fall ned i det mange briter karakteriserte som journalistisk kloakk. De hadde sett hvordan Murdoch hadde lagt om The Sun fra en mid market broadsheet arbeideravis, til en down market tabloid.
Nå, etter at han har reist betalingsvegger rundt Times Online, kommer nye spådommer om nedgang og fall. Bloombergs Matthew Lynn skriver at Times ikke har innhold som gjør det interessant å betale for tilgang.
Verdt prisen
Lynn mener at når Murdoch først satser, bør andre satse penger på ham, men denne gangen tror han den australskfødte mediemogulen vil feile.
– Produktet er ikke verdt prisen, skriver Lynn og utdyper at dette ikke gjelder The Times alene. Han hevder at selv kvalitetsavisene i England ikke har vektlagt eget innhold, men har kastet seg for mye på den «felles» nyhetsstrømmen. Og da ofte sensasjonssaker.
– Sensasjoner virker som strategi for trykte medier. Når du vil at folk skal kjøpe avisen din fungerer det som oftest med overskrifter som fanger blikket. Nettaviser sikter mot å etablere et forhold til sine lesere gjennom abonnement. Det involverer å skape et høyt troverdighets- og tillitsforhold.
Veddemål
Lynn mener folk vil betale for nyheter og underholdning, som de alltid har gjort. Men i en verden hvor behovet for informasjon blir større for hver dag, er leserne mer selektive. Derfor vil de ikke lenger være avhengig av ett sted for nyhetene sine.
– Å ta betalt for Times vil ikke endre det. Det eneste det vil føre til er å dytte avisene inn i en kjappere nedadgående spiral. Dette er den gangen det vil være riktig å vedde mot Murdoch.