Før Hanna Hjardar skal møte Magnum-fotograf Lorenzo Meloni, spurte hun seg selv hvordan det vil bli å vise bilder av afterski til en krigsfotograf. Alle foto: Andrea Gjestvang
Før Hanna Hjardar skal møte Magnum-fotograf Lorenzo Meloni, spurte hun seg selv hvordan det vil bli å vise bilder av afterski til en krigsfotograf. Alle foto: Andrea Gjestvang

Her møter de norske fotostudentene Magnum på fotofestival

PERPIGNAN (Journalisten): Fem studenter fra Fotojournalistutdanningen er i Perpignan for å lære av verdens fremste fotografer og bildesjefer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Mitt navn er Hanna, jeg er 20 år og har akkurat begynt på andreåret på fotojournaliststudiet.

Hanna Hjardar (20) sprer bildene sine utover bordet foran Magnum-fotograf Lorenzo Meloni. Rom 11 i kongressenteret på fotofestivalen Visa Pour L’Image i Perpignan i Sør-Frankrike, er fylt av konsentrasjon. 49 fotostudenter fra de nordiske landene, Estland, Spania og Portugal skal vise bilder til fotografer og bilderedaktørerer i det velrenommerte fotobyrået Magnum, samt bildesjefer fra blant annet CNN. I løpet av 20 minutter og maks 20 bilder, skal de presentere seg selv som fotografer.

Vi vil se mer, var tilbakemeldingen fra Sarah Tilotta, som er bilderedaktør i CNN, da hun gikk gjennom reportasjen til Odin Jæger på portfolioreview.
Vi vil se mer, var tilbakemeldingen fra Sarah Tilotta, som er bilderedaktør i CNN, da hun gikk gjennom reportasjen til Odin Jæger på portfolioreview.


Hjardar er en av fem nåværende og tidligere studenter fra Fotojournalistutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus som er plukket ut til å være med på studentprogrammet i regi av fotoleverandøren Canon og Magnum, på den legendariske bransjefestivalen. Det gir gratis tur til Perpignan og tre dager med fotograf-presentasjoner, forelesninger med spesialister fra industrien, fotofestival og «networking».

Første møte med Perpignan

– Problemet er at du ikke bygger en historie med disse bildene, sier Meloni når han ser gjennom bildene til Hjardar fra afterski på Ål i Hallingdal.

– Du viser hva som skjer, men jeg møter ikke menneskene. Det er tydelig at det er et oppdrag. Hvis det var meg, ville jeg tatt portretter, og lett etter absurde detaljer. Prøv å finne en personlig måte å fortelle historien på.

En halvtime tidligere sitter Hjardar og de andre studentene i skyggen av et tre i parken utenfor kongressenteret. De spiser lunsj og forbereder seg til å vise bildene sine.

Like viktig som det faglige programmet, er å knytte kontakter med andre studenter og se deres arbeider. I lunsjpausen samles studentene under et tre i parken.
Like viktig som det faglige programmet, er å knytte kontakter med andre studenter og se deres arbeider. I lunsjpausen samles studentene under et tre i parken.

– Det var kjempestort å bli plukket ut, sier Odin Jæger (21). Tredjeklassingen hadde aldri hørt om Perpignan før. Men etter intens googling skjønte han at dette var en god mulighet.

Ut av den trygge bobla

– Det var veldig nyttig å lære mer om hvordan man pitcher historier til magasiner, og å forstå hvordan bildesjefer tenker, mener Therese Jægtvik (30).

Hun har tatt med seg to reportasjer hun har gjort på skolen for å vise til Magnum. Hanne Marie Lenth Solbø (21) og Aleksander Myklebust (24) er også en del av den norske studentdelegasjonen. De er enige om at det er lettere å være avslappet i møtet med noen av verdens beste fotografer og bilderedaktører når de er på festivalen som studenter, og ikke for å få jobb.

– Vi er midt i studiet, eller har akkurat blitt ferdig. Vi er alle i en fase hvor vi er åpne for å utvikle oss. Jeg håper å få tilbakemelding på hva jeg er god på, og hva jeg må jobbe mer med, sier Hjardar.

Hun synes det er deilig å komme ut av den norske fotojournalist-bobla og de trygge rammene på høyskolen.

Hjardar og de andre norske studentene har printet ut portfolien sin. På den måten er det lettere å redigere bildene. Før de dro gikk de gjennom arbeidene sammen.
Hjardar og de andre norske studentene har printet ut portfolien sin. På den måten er det lettere å redigere bildene. Før de dro gikk de gjennom arbeidene sammen.

En svensk student kommer bort og sier at alle må bli medlem av studentgruppen på Facebook.

– Så kan vi nettverke med det samme!

Inspirasjon og kontaktnett

Å få sponset tur av Canon, har ingen av studentene noe i mot. De mener det er viktig å samle et studentmiljø som ellers ikke har så mye kontakt med hverandre, på tvers av utdanningsinstitusjoner og landegrenser.

– Det er klart at Canon prøver å posisjonere seg blant studentene, tror Jæger.

Av de fem er det kun én som bruker kamerautstyr fra Nikon. Per Karlsson, som jobber for Canon i Sverige, forteller at de er opptatt av å styrke kontakten med studentene.

– I Visa Pour L’Image kan vi hjelpe dem i deres utvikling som fotografer, og inspirere gjennom workshops, portfolievisninger og utstillinger. Dessuten kommer man i kontakt med fotografer og bildesjefer fra hele verden, og kan få et stort kontaktnett som man har stor nytte av senere i yrkeslivet, forteller han.

Sarah Tilotta fra CNN gir konkrete tilbakemeldinger. Jæger er imponert over det høye nivået på prosjektene til de andre i gruppa. 
Sarah Tilotta fra CNN gir konkrete tilbakemeldinger. Jæger er imponert over det høye nivået på prosjektene til de andre i gruppa. 

Tilbake på portfoliovisningen, har Hjardar funnet frem prosjekt nummer to. Det er en reportasje om en familie som bor og jobber på en gård, hvor bondeyrket har vært i odel i generasjoner. Magnum-fotograf Meloni holder opp et nærbilde av en av bøndene hun har fulgt.

En personlig stemme

Hjardar lytter konsentrert når Meloni gir tilbakemelding.
Hjardar lytter konsentrert når Meloni gir tilbakemelding.

Etter nesten fire timers intens bildegjennomgang, kun avbrutt av femten minutters pause, er Hjardar fornøyd med egen innsats. Men neste gang vil hun ta med et stort prosjekt, og ikke kun to korte serier. Da kunne hun blitt guidet videre i arbeidet.

– Det gikk greit. Det var veldig interessant. Meloni var tydelig på at jeg burde dra tilbake og fortsette prosjektet på gården. Det fikk jeg veldig lyst til nå, sier hun.

Jægtvik satte pris på en ærlig og konkret tilbakemelding om at hun måtte ha en mer personlig tilnærming. Selv om Magnum-redaktøren som så på bildene hennes var ganske krass, synes hun ikke det hadde vært noe poeng å bare få skryt.

– Kritikken var konstruktiv, egentlig hadde jeg forventet at de var enda krassere, sier hun.

Lorenzo Meloni har lang erfaring med å gi tilbakemelding til unge fotografer, gjennom workshops og undervisning. Han forteller at det viktigste er å prøve å identifisere hvor interessen og engasjementet til fotostudentene ligger.

– Hva er deres «besettelse»? Hva bryr de seg om? Det er ikke alltid de vet det selv. Men å finne det, er nøkkelen til å utvikle seg. Mange unge fotografer har referanser til kjente fotografer, det har vi alle. Men vi ser alle verden på vår måte, og det er dette jeg prøver å identifisere i bildene deres, forteller Meloni.

For ordens skyld: Andrea Gjestvang var offisiell Canon-fotograf i Norge fra 2012 til 2015.

Powered by Labrador CMS