Sophie Elise og Caroline Berg Eriksen er begge bloggere med suksess.

Bør mediene være varsomme med unge bloggere?

Ja, sier forsker ved NTNU. Nei, sier BI-lektor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Journalisten publiserte mandag kommentaren Hvorfor i all verden skal vi støtte Sophie Elise Isachsen? Det har ført til en rekke andre kommentarer, samt et innlegg fra Isachsen selv på egen blogg.

Frontene har i stor grad stått mellom dem som mener at dette er en ung blogger journalister er misunnelige på, mens andre har pekt på at Sophie Elise er en forretningskvinne i begynnelsen av tyveårene, med et tydelig produkt hun selger. Merkevaren – bloggen – er imidlertid nært knyttet til henne selv.  

– Er det mulig å skille person og produkt på en personlig blogg?

– Kritikk vil oppleves som et personlig angrep. Sophie Elise er et nylig case. Caroline Berg Eriksen (Fotballfrue) er et annet. Det er klart at kritikken mot Sophie Elise tenderer mot avansert mobbing. Hun er navngitt i tittel, og da er det klart rettet mot henne som person. Det er ikke en kritikk mot bloggere generelt, sier førsteamanuensis Berit Skog ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU.

Mediene bør ta hensyn

Berit Skog Foto: Privat

Skog mener at en blogger som har seg selv som hovedtema på bloggen, og dermed blir sin egen merkavere, vil slite med å skille seg selv fra merkevaren. Bloggeren vil derfor bli særlig sårbar for kritikk. Det mener hun skjer når Eriksen får kommentarer på kroppen, og når Sophie Elise kritiseres for sitt samfunnsengasjement.

– Jeg synes at medier som følger med på bloggen til Sophie Elise bør være varsomme. Hun skriver ut fra sin situasjon som ung blogger. Mediene bør ta hensyn.

– Når hun på sin måte skriver om viktige tema vil det være ut fra hennes ståsted. Det burde behandles positivt.

– Mener du at mediene heller ikke skal skrive kritisk om henne eller andre unge bloggere om de nærmer seg brudd på markedsføringsloven?

– Der synes jeg mediene skal gå i seg selv, og se at også andre får betalt for å gjøre den jobben de gjør. Medene faller ned på å spørre henne om hvor mye hun tjener. Journalister får også betalt, så da kan man jo spørre hvor mye avisene tjener på et klikk. Dette er bloggernes inntektskilde.

Betydningsfulle markedskanaler

Blogglisten.no viser i dag at Sophie Elise har landets mest leste blogg med 76.686 daglige unike brukere. På topp fem finner man også nevnte Eriksen, samt en mammablogg og to matblogger.

Cecilie Staude

Høyskoelektor Cecilie Staude på BI mener at om man snakker om bloggere som betyndingsfulle markedskanaler, kan man ikke forvente at det ikke vil komme kritikk. Og bloggere er betydningsfulle all den tid flere av dem er større enn en middels lokalavis.

– De når bredt ut med sine budskap. Kommersielt sett er det ganske klare retningslinjer nå som går på at bloggeren må være åpen om hvem hun blogger for, og hva han han eller hun setter ansiktet sitt på. Der tenker jeg at det ikke kan være noen forskjell på en ung eller en eldre blogger.

– Regelverket må gjelde for alle. Bloggerne mister troverdighet hvis man blir usikre på hvilke blogginnlegg som er kjøpt og betalt, og hvilke som ikke er det.

Et verdivalg

Regelverket det her er snakk om er hovedsakelig markedsføringsloven. Forbrukerombudet har også utarbeidet en veileder som skal gjøre det enklere for bloggerne å følge loven. Én enkelt blogger har også forpliktet seg til å følge pressens Vær Varsom-plakat.

– Bloggere er sin egen merkevare, gjør det det vanskeligere å skille produkt og person?

– Det blir et verdivalg bloggerne selv må gjøre. Hvor mange produkter og tjenester ønsker du å sette navnet ditt på? Hvor mange av blogginnleggene er dine egne? Det er ikke noe fasitsvar på hva som er riktig her, men det inngår i det redaktøransvaret man som blogger har selv for hvordan man ønsker å fremstå.

Hårfin balanse

Staude peker på at det kan være store penger å tjene på å bruke sin egen blogg som markedsføringskanal og dermed skaffe seg et levebrød. Denne muligheten gjør det kanskje enda viktigere å tenke gjennom hva slags blogg man vil lage.

– Jo mer kommersiell man blir, jo vanskeligere er det å balansere linen mellom når du bare ønsker å være deg selv, og blogge om deg selv og ikke noe annet, og det å tjene penger. Det er en hårfin balanse. Men det er en del av valgene du selv må ta. Det kommer selvsagt også an på hva målet er med bloggen, om den altså er et levebrød eller om det er en kanal for å formidle noe du er opptatt av.

– I det øyeblikk man møter kritikk for det man gjør på den kommersielle bloggen, vil man lettere kunne oppleve det personlig?

– Når bloggen er ditt levebrød så må du tåle å møte kritikk. Det blir ikke noe annerledes for en blogger enn for en journalist i et ukeblad. Du må tåle at folk stiller kritiske spørsmål. Og kritiske spørsmål blir det oftere når regelverket er så uklart.

– Om man skulle skille mellom de unge og andre bloggere, vil det bare skape mer grobunn for kritiske spørsmål. Det blir vanskeligere å balansere hvem som skal få lov til å gjøre noe, når andre ikke får gjøre det. Det blir uryddig, og forsterker gjerne den bloggproblematikken vi allerede ser.   

Flere har innflytelse

Bloggsfæren er ifølge Staude i vekst på flere fronter. Samtidig som det kommer en stadig tilvekst av kommersielle bloggere, opplever også nisjene at bloggere strømmer til. Sistnevnte bloggere har ofte færre lesere, men kan likevel skilte med makt og innflytelse innenfor sine smale nedslagsfelt.

Administerende direktør Thomas Moen i United Influencers (UI), tidligere United Bloggers, mener bloggere har vokst seg frem til å bli en viktig stemme i samfunnet og fortjener å blitt tatt mer på alvor.

– Det klart at bloggere som har bygget et stort publikum har innflytelse, både på dem som lytter og på samfunnet generelt.

– Det gleder meg å se at det stadig blir mer bredde i dette markedet. Dette har skjedd over lang tid og det er ikke lenger kun unge jenter som blogger, det er mennesker i alle aldre og med utrolig mange interesser og fokusområder.

En publisist

UI endret forøvrig navn fordi firmaet nå jobber med flere enn bloggere. De jobber med innflytelse i langt flere kanaler og i hele Norden. Dette gir Moen et visst innblikk i forskjeller mellom landene.

– Den største forskjellen er kanalvalgene og hvor folk ønsker å konsumere innhold. Med kanalvalg mener jeg at profiler gjerne har en større følgerbase på for eksempel SnapChat eller Instagram. En blogger er ikke lenger “bare” en blogger. En blogger er en publisist som skaper innhold og distribuerer det over flere kanaler. I Norge er SnapChat nest største sosiale mediet. I Finland er YouTube større og viktigere enn bloggere for eksempel.

En undersøkelse utført av Berit Skog ved NTNU i september i år viste også at 35 prosent prosent av instagrambrukerne følger bloggere på plattformen. Her er det for øvrig en klar kjønnsforskjell: 46 prosent av jenter på Instagram følger bloggere, mot 10 prosent av guttene.  

 

Powered by Labrador CMS