Fra venstre: Tidligere redaktør Thomas Nilsen i Barents Observer (BO), tidligere redaktør og BO-utreder Thor Woje og fylkesrådsleder Cecilie Myrseth i Troms. Foto: Glenn Slydal Johansen
Fra venstre: Tidligere redaktør Thomas Nilsen i Barents Observer (BO), tidligere redaktør og BO-utreder Thor Woje og fylkesrådsleder Cecilie Myrseth i Troms. Foto: Glenn Slydal Johansen

Mener Barents Observer-saken er unyansert fremstilt i mediene

TROMSØ (Journalisten): Mangeårig redaktør Thor Woje og fylkesrådsleder Cecilie Myrseth i Troms kritiserte mediedekningen.

Publisert   Sist oppdatert

Det kom fram da konflikten rundt Barents Observer (BO) stod på programmet på journalistkonferansen Svarte Natta søndag. Også flere av de fremmøtte journalistene i salen uttrykte at de mente det var ubalanse i dekningen gjennom en uhøytidelig måling. Det gjorde de ved at de som er enig i at saken er balansert fremstilt satte seg ned i begynnelsen av seansen.

– Jeg er enig med de som stod i sted. Jeg syns ikke denne saken har vært balansert. Årsaken kan være at vi ikke har vært god nok på kommunikasjon. Det er ikke riktig at man plutselig har innført sensur i Barents Observer. Den har aldri hatt redaktørplakaten, sa Myrseth under debatten.

Barents Observer er organisert som en del av Barentssekretariatet som eies av de tre nordligste fylkeskommunene. Også Thor Woje som på oppdrag fra eierne har utredet om nettavisen burde slutte seg til redaktørplakaten, sa seg enig med politikeren fra Arbeiderpartiet.

– Jeg syns det bildet som er ute nå er unyansert og veldig basert på Thomas Nilsen sin fortelling og historie. Det vanskelige med dette er at det ligger en personalsak som eierne og styret ikke ønsker å kommentere. Og det er jo normalt at man ikke kommenterer personalsaker. Men når journalister hører om personalsak vet man at en konflikt har flere sider, sa Woje.

Thor Woje konkluderte med at Barents Observer bør jobbe under Redaktørplakaten, men fortsatt være en del av Barentssekretariatet.

Thomas Nilsen er den tidligere redaktøren i Barents Observer som nå har fått med seg ett års etterlønn på knapt 700.000 kroner, og som har startet en ny nettavis med navnet The Independent Barents Observer.

Mener personalkonflikten burde kommet tydeligere fram

Overfor Journalisten vil ikke Woje sette navn på hvilke medier som har fremstilt saken ubalansert. Han sier at han bygger inntrykket om en ubalansert fremstilling på debatten og reaksjonene rundt saken.

– Jeg syns det blir Thomas Nilsen sin versjon av saksfremstillingen som kommer fram, mens eiernes syn ikke har kommet så godt fram. Det er noe som kan skje i enhver komplisert sak, sier Woje.

– Hva burde mediene gjort annerledes?

– De burde fått tydelig fram at det er snakk om en personalsak og at det derfor kanskje ikke er hele historien som er kommet frem. Også burde de stilt spørsmål om hva det her dreier seg om og spurt eierne om de er mot redaktørplakaten. Det er ingen prinsipiell motstand.

Woje viser til konflikten internt i Barentssekretariatet der de fleste ansatte, inkludert Thomas Nilsen, tidligere i mai uttrykte mistillit til den daglige lederen som nå er sykemeldt.

Etter at Thomas Nilsen ble avskjediget i høst ga Norsk Journalistlag (NJ) ham gratis rettshjelp selv om han ikke var medlem av fagforeningen. Engasjementet resulterte i at avskjedigelsen ble trukket mot at Nilsen sa opp.

Ansatt som redaktør og rådgiver

På et møte i Tromsø fredag sa NJs leder Thomas Spence at Norsk Redaktørforening må være beskjemmet eller misunnelig på at det var NJ og ikke Redaktørforeningen som førte saken. Det er ikke Woje enig i.

– Jeg tror det har vært riktig at Redaktørforeningen har lagt seg lavere i denne saken, sier Woje.

Til tross for at Barents Observer ikke har jobbet under redaktørplakaten hittil, mener han at nettstedet gjennom flere år har utviklet seg fra å bli et informasjonsnettsted til å bli et nyhetsnettsted som også er omfattet av loven om redaksjonell frihet.

- Nettavisen søker også et bredere publikum. Utviklingen er ikke helt ulik den vi har sett innenfor fagpressen.

Under debatten søndag kom det frem at Nilsen gjennom stillingsinnstruksen var ansatt som «redaktør/rådgiver» da han jobbet i Barentssekretariatet. Som rådgiver sa han at han tok med seg delegasjoner fra norsk offentlighet på studieturer til Nordvest-Russland.

– Det har vært en viktig del av min jobb å heve kompetansenivået om Nord-Norge, sa Nilsen.

Saken oppdateres.