Metoo i mediebransjen

Tidligere Aftenposten-redaktør om metoo-sakene som aldri ble publisert

Sarah Sørheim forteller om den intense metoo-høsten 2017.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Høsten 2017 var Sarah Sørheim kulturredaktør i Aftenposten.

I dette videointervjuet med Journalisten forteller hun om krevende redaksjonelle vurderinger da metoo-ballen begynte å rulle for alvor, og Aftenposten blant annet publiserte skuespilleroppropet «#Stilleforopptak».

– Det var saker hvor jeg ville at vi skulle gå videre og jobbe for publisering, men andre redaktører argumenterte mot, og vi landet på å ikke publisere. Jeg husker iallfall én gang jeg var på grensen til opprørt over det, sier Sørheim.

Dette er andre episode i Journalistens videoserie om metoo i mediebransjen.

Denne høsten er det fem år siden metoo tok verden med storm. I november samme år postet Aleksander Schau 24 twittermeldinger om seksuell trakassering, vold og overgrep i den norske kultur- og medieverdenen. Det ble startskuddet for måneder med selvransakelse og lovnad om bedring i en bransje som ikke har til vane å sette søkelyset på seg selv.

Men hvilke konsekvenser hadde dette oppgjøret for mediebransjen? Hvordan var det å stå i mediedekningen som varsler, og hvordan var det å jobbe redaksjonelt med de krevende sakene? Hva skjedde egentlig med metoo i Sverige og Danmarks mediebransjer, og hvordan er ståa nå, fem år senere?

Vi har gjort et dypdykk i månedene og årene som fulgte hashtaggen #metoo.


Powered by Labrador CMS