Fotograf Oddvar Walle Jensen og journalist Vera Myhre sammen med sjefredaktør Knut Haavik (midten). Foto: Bjørn Sigurdsøn NTB / Scanpix
Fotograf Oddvar Walle Jensen og journalist Vera Myhre sammen med sjefredaktør Knut Haavik (midten). Foto: Bjørn Sigurdsøn NTB / Scanpix

TILBAKEBLIKKET:
Det nye aktualitetsbladet Se og Hør blir presentert for pressen

I dag fyller bladet 40 år.

Publisert   Sist oppdatert

I dag, 21. september, er det 40 år siden den første utgaven av Se og Hør kom på gata. Dette blir feriet med et stor jubileumsshow i Oslo Spektrum førstkommende søndag.

Her kan du se flere bilder i Tilbakeblikket.

Selv etter 40 år klarer bladet fremdeles å glede trofaste lesere - og delvis også fremdeles å irritere sine kritikere. Forskjellen fra 40 år tilbake, er at bladet nå kan irritere og glede i flere kanaler.

TILBAKEBLIKKET

  • Journalisten dykker i bildearkiver og ser på hvordan pressen har jobbet gjennom tidende.
  • I dag: Se og Hør fyller 40 år.

Selv om opplaget til de to papirutgavene stadig faller, er det kun ukebladet Hjemmet som er større enn Se og Hørs tirsdagsutgave. I følge de siste offisielle opplagstallene som ble lagt fram i mars, selger tirsdagutgaven i snitt cirka 100.000 eksemplarer, mens fredagsutgaven - Se og Hør Ekstra, selger i underkant av 40.000.

Se og Hør ble lansert som et aktualitetsblad. Mange av dem som misliker bladet omtaler det ofte hånlig som et kjendisblad.

Den profilerte gravejournalisten Arne O. Holm innså da han skrev boka Ja vi elsker Se og Hør (utgitt i 2007), så har det opp igjennom årene vært vel så mange - eller kanskje også flere - skjebnehistorier som omhandler helt alminnelige mennesker, enn kjendisreportasjer i bladet.