NRKs Tomm Kristiansen. Foto: Kathrine Geard
NRKs Tomm Kristiansen. Foto: Kathrine Geard

NRKs arroganse

(LESERKOMMENTAR): Er det størrelsen på mediet som skal avgjøre om opphavet til en nyhet blir kreditert?

Publisert Sist oppdatert

For fire år siden etterlyste jeg bedre kollegiale holdninger blant journalister i større medier som bruker nyheter fra fagblader. Det skjedde i form av et leserinnlegg i Journalisten. Siden den gang har vi i Bistandsaktuelt hatt mange positive erfaringer med at storaviser og nyhetsbyråer faktisk krediterer oss når de har viderebrakt våre nyhetssaker.

 Men hvorfor synes det som om NRK har en helt egen arrogant praksis? Hvorfor opplever vi gang på gang at nyheter vi har gravd fram framstilles som NRKs egne?

 To eksempler fra våre siste to utgaver illustrerer problemet. I nr. 2–2011 hadde vi et oppslag om Leger Uten Grenser som kritiserte andre hjelpeorganisasjoner for å motta penger fra de krigførende parter i Afghanistan. I vår sak intervjuet vi Leger Uten Grensers styreleder Håkon Bolkan og Kirkens Nødhjelps generalsekretær Atle Sommerfeldt.

En uke etter at Bistandsaktuelt kom på gata inviterte NRKs Tomm Kristiansen de samme to personene til debatt i Dagsnytt 18, og leste opp en intro som var tilnærmet identisk med ingressen i vår sak. Bistandsaktuelt, som opphav til saken, var ikke nevnt.

 I Bistandsaktuelt nr. 3–2011 har vi på ny en sak som vekker interesse i NRK. Vårt oppslag om en 70-årig minstepensjonist som har brukt 40.000 kroner og har måttet skaffe seg hemmelig telefonnummer for å unngå pågående telefonselgere vekker interesse i ”Her og nå”-redaksjonen.

Samme dag som vi kom på gata ringer ”Her og nå” vår medarbeider Tor Aksel Bolle og spør om hjelp til å komme i kontakt med 70-åringens datter, som var hovedkilde for vårt oppslag.

Vi tar oss tid til å formidle slik kontakt, og ”Her og nå” intervjuer datteren og Forbrukerombudet som hovedkilder i en kritikk av norske humanitære organisasjoners innsamlingsmetoder. Dette er de samme to kilder som er benyttet i to ulike artikler i Bistandsaktuelt om samme tema. Men vårt fagblad er overhodet ikke nevnt i innslaget.

 Eksemplene over gir grunn til å stille NRKs ”Her og nå” og ”Dagsnytt 18” noen spørsmål:

• Hva er NRKs redaksjonelle linje ved bruk av nyheter produsert av andre medier?

• Er det slik at NRKs journalister skal kreditere nyhetenes opphav?

• Eller er det en praksis som går ut på å kreditere de store og glemme de små?