Her er årets portrett

Men i den ene klassen valgte PK-ledelsen å diskvalifisere en av prisvinnerne.

Publisert   Sist oppdatert

- Vi har sett bygdeorginaler før, men aldri på denne måten, slår juryen fast om Espen Rasmussens vinnerserie i klassen Portrett. - Dette er en empatisk fortelling om en gruppe mennesker. Serien henger godt sammen med et gjennomført bildespråk som er både markant, personlig, og som skaper en stemning. (…) Dette er portretter av mennesker, men også av en mentalitet og av lokalsamfunn.

Espen Rasmussen serie Den siste bygdeoriginal er blant annet fotografert i Øvre Eiker. Rasmussen er også kåret til årets fotojournalist.

2. pris slår juryen rett i magen.  Portrettet Arjedar av studenten Therese Alice Sanne har ifølge juryen en sterk historie som forløses i et enkelt nedslått blikk.

- Den 16 år gamle jentas historie får oss til å stille spørsmål: Hvorfor skal hun giftes bort, hva slags samfunn er dette, hvilket ansvar har vi når vi ser dette bildet og vil hun noen gang bli lykkelig? Det ligger en tung stemning i bildet, med mye mørke.

Politikens Katinka Hustad portrett av døvstumme Peter er tildelt 3. pris - Et rolig og enkelt portrett, som samtidig får oss til å føle en uro.

Vil du se vinnerne i de andre kategoriene?

* Dette er årets bilde

* De beste sportsbildene

* Fotodokumentaren

* Best på video

Etiske problemer

I klassen Dagligliv i Norge ble det i år bare delt ut to priser, mot normalt tre. Leder Sveinung Ystad i Pressefotografenes klubb sier til Journalisten at en av tre prisvinnerne  ble besluttet av styret diskvalifisert.

Han forteller det er sjelden bilder diskvalifiseres, og som oftest skjer det under juryeringen på grunn av tekniske ting. I dette tilfellet, hvor det er bilde av en far og hans sønn sovende i bilen i et parkeringshus, handler det om etikken.

- Vi begynte å dobbeltsjekke i etterkant om det var innhentet samtykke fra faren. I og med at barn i bildet var vi ekstra påpasselige. Og ut fra bildeteksten var det usikkert om fotografen hadde samtykket eller ei. Vi har ikke fått tak i de som var avbildet, men fotografen har vært samarbeidsvillig. Han har innrømmet at bildet sånn sett ikke er helt innenfor. Vi burde kanskje stoppet det tidligere, sier Ystad.

Bildet er tatt av en frilanser og er tidligere ikke vært publisert. Noe som heller ikke er et krav for å delta i konkurransen. Men å følge normal presseskikk er derimot et krav, slår Ystad fast.

- Det var ikke innenfor det vi mener er god presseskikk.

Vinnerne

Helge Skodvin er vinneren av klassen Dagligliv i Norge. - Et morsomt og absurd bilde av en situasjon vi alle drar kjensel på. I betrakterens hode skapes en fortelling om hva som vil skje: En liten bygd, korpset som skal spille, ordføreren som kommer for å klippe snora og åpne den nye veien. Bildet er en komisk kommentar til den norske kulturen, til dette teaterstykket vi hver gang setter opp ved en slik markering.

Håvard Bjelland fra Bergens Tidende får 2. pris for bildet Asylmottak.

- Kontrasten mellom å komme fra krig til et stille, lite sted i Nord-Norge er stor. Bildet kommenterer enkelt en aktuell og viktig problemstilling. Hva mer enn den store betongblokka kan vi tilby? Må han leve i uvisse om han får bli eller ikke? Bildet er tydelig arrangert, men likefullt ærlig.

Åpen klasse

I kategorien Åpen klasse er det Katinka Hustad som får den gjeveste prisen for bildet I skyggen av Russland.

- Litt humor, litt alvor. En absurd hverdagssituasjon som både får oss til å trekke på smilebåndet og samtidig dvele ved utviklingen i Europa.

2. pris er det Tomm W. Christiansen for bildet Ønskeballong

- Det er noe håpefullt og vakkert ved dette bildet. Og nok en gang så er vi der, midt i en konflikt, og så har dette bildet oppstått – et bilde som enkelt og ømt forteller om unge drømmer.

Student Line Ørnes Søndergaard, som også jobber i Politiken, er tildelt 3. pris for serien om eritriske flyktninger.

- Selv om menneskene er fotografert anonymt og vi kun ser en mage, et ben, et øre, og noen lepper, formidler fotografen en sterk nærhet. Denne nærheten gjør at vi lever oss inn i historiene til hver enkelt skjebne og forsøker å forstå. Fortellingen er personlig og utradisjonelt fortalt.